اقتصاداقتصاد و تجارتخودروشرکتهاصنعت و معدن

خودروی اقتصادی TF۲۱ رونمایی شد

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد،گروه صنعتی ایران خودرو در معرفی این محصول جدید، اعلام کرد: در سال‌های اخیر، با پژو ۲۰۶ سهم قابل توجهی در بازار هاچ‌بک‌های اقتصادی داشته است و هرچند پژو ۲۰۶ محبوبیت بالایی میان مشتریان دارد، اما ایران خودرو به فکر ارائه محصولی مدرن و کراس لوک بر پایه پلتفرم P200 نیز بوده است.

براساس تصمیمات کمیته محصول ایران خودرو، ضرورت توسعه یک محصول کراس لوک برای تکمیل سبد محصولات پلتفرم P200 احساس و مقرر شد مرکز تحقیقات بر روی پلتفرم P200، خودرویی با کد پروژه TF21 طراحی کند. در نتیجه مراحل تحقیق و مطالعه برای توسعه خودرو TF21 که بر خوردار از همه ویژگی‌ها و استاندارد‌های روز باشد، آغاز و قرار بر این شد با عرضه محصول کراس لوک پروژه TF21 در کنار محصول هاچ بک پژو ۲۰۷ با تنوعی از قوای محرکه و گیربکس؛ محدوده مناسبی از بخش‌های مختلف قیمتی بازار خودرو‌های هاچ بک و کراس لوک مجهز به همه تجهیزات ایمنی و استاندارد تحت پوشش قرار گیرد.

 در زمستان سال ۱۴۰۰ با بازدید مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، مدل حجمی تولید شده از TF21 نهایی شد و از ابتدای سال ۱۴۰۱ نیز فرآیند توسعه و تکوین محصول این پروژه در ایران خودرو آغاز شد. طبق تاکیدات مهدی خطیبی، فرآیند طراحی تا تولید انبوه این محصول در مدت ۱۸ ماهه انجام خواهد شد.

مدل پروتوتایپ محصول پروژه TF21 امروز رونمایی شده و مشتریان در شهریور سال ۱۴۰۲ در انتظار تولید انبوه این محصول جذاب خواهند بود.

قرار است در زمان عرضه این محصول، سه نسخه پایه (Base)، میانی (Medium) و لوکس بر پایه پلتفرم P200 به بازار عرضه شود. البته ایران خودرو به خوبی از محبوبیت خودرو‌های هاچ‌بک شبه کراس در بازار خودروی ایران و دنیا آگاه بوده و قصد دارد که مدل کراس لوک Cross Look خودرو TF21 که استایلی بین هاچ‌بک و کراس اوور دارد را طراحی و تولید کند که اتفاقا بین همه این نسخه ها، اولویت تولید با همین مدل کراس لوک است.

ایران خودرو در مدت اخیر توجه زیادی به استانداردسازی محصولات گذشته و رعایت استاندارد‌های ۸۵ گانه در محصولات جدید خود کرده است.

 نتیجه این تلاش ها، عبور از همه استاندارد‌های جدید ۸۵ گانه سخت‌گیرانه ملی توسط خودروی TF21 بوده و همه نسخه‌های این خودرو با وجود تفاوت‌هایی که در تریم داخل، سطح امکانات و حتی تفاوت‌های ظاهری دارند، قادر به پاس کردن استاندارد‌های ملی ۸۵ گانه صنعت خودرو ایران هستند.

گفتنی است محصول پروژه TF21 موفق به پاس کردن استاندارد ایمنی حفاظت از عابر پیاده در برخورد هم شده که استاندارد روز اروپا محسوب می‌شود.

 امکانات ایمنی و رفاهی خودروی TF21 در زمینه امکانات ایمنی، فراتر از انتظار ظاهر شده و دارای تجهیزاتی اعم از سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC، پایش فشار باد تایر‌ها TPMS، راهنمای تعویض دنده (سیستم GSI)، سنسور نور و سنسور باران است. بدین ترتیب TF21 به خوبی قادر به رقابت با رقبای مطرح وارداتی هم رده در بازار ایران است.

از جمله دیگر تجهیزات مدل لوکس خودروی TF21 می‌توان به رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی، غربیلک فرمان با پوشش چرمی به همراه کلید‌های کنترلی روی فرمان، فرمان برقی، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر لمسی هفت اینچی و سیستم ورود بدون کلید Keyless اشاره کرد.

 مشخصات فنی خودرو TF21 به پیشرانه آشنای TU5 پلاس مجهز بوده که یک موتور چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی با حجم دقیق ۱۵۸۷ سی سی است.

 این پیشرانه قادر به تولید ۱۱۰ اسب بخار قدرت در دور ۶۰۰۰ و بیشینه گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر بوده که این توان توسط گیربکس شش سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده به صورت تیپ ترونیک و همچنین گیربکس دنده‌ای پنج سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. البته ایران خودرو قصد تولید خودرو TF21 با گیربکس شش سرعته دنده‌ای را هم در آینده دارد.

بدین ترتیب پیشرانه TF21 یکی از محبوب‌ترین پیشرانه‌هایی بوده که روی خودرو‌های تولیدی نصب شده است.

 از جمله مزایای پیشرانه TU5P می‌توان به مصرف سوخت کم، آلایندگی پایین، صدا و لرزش کم، دوام بالا، تعمیر آسان و فراوانی تعمیرکار و قطعات اشاره کرد.

در پروژه TF21، طراحی استایل ظاهری خودرو بر عهده واحد طراحی صنعتی معاونت تحقیقات، طراحی و تکوین محصولات ایران خودرو بوده است. ضمن این‌که طراحی همه قطعات تزیینی خارجی و داخلی نیز با استفاده از توان مرکز تحقیقات، ظرفیت تامین کنندگان سطح یک و مشاوران خارجی در دست انجام است.

برای تولید بدنه، ساخت قالب‌های بدنه و ایجاد خط جدید بدنه سازی اقدام شده و قرار است از ظرفیت‌های موجود سالن‌های مونتاژ جهت تولید این خودرو استفاده شود. همچنین استفاده حداکثری از تجهیزات و امکانات موجود در فرایند صنعتی سازی به منظور دست‌یابی به حداقل هزینه کرد د ر دستور کار قرار گرفته است.

لازم به ذکر است در این پروژه برای نخستین بار رویکرد سیستم محور برای انتخاب تامین کنندگان (Tiering) در دستور کار شرکت طراحی و مهندسی تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو) قرار گرفته است. این اقدام گامی بزرگ در راستای دستیابی به اهداف قیمتی منطقی و سودآوری پایدار در عرضه محصول خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا