اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخباربازارتجارتتشکلهاصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنعت و معدنصنعت ومعدنلوازم خانگی

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران:تحقق رشد صنعتی نیازمند صادرات پایدار است/ موافق افزایش بی‌رویه قیمت‌ها نیستیم

عباس هاشمی گفت: رشد بخش صنعت در برنامه هفتم توسعه ۸.۵ درصد در نظر گرفته شده که تحقق آن نیازمند صادرات پایدار است.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولیدآنلاین)، «عباس هاشمی» در نشست خبری افزود: در سال‌های گذشته به دلیل مسائل تحریمی، مشکلات نقل و انتقال پول و غیره، حرکت سینوسی در صادرات را شاهد بودیم.

وی گفت: در جلسه‌ای که به‌تازگی با حضور معاون اول رییس جمهوری برگزار شد، الزامات صادرات پایدار صنعتی عنوان شد.

هاشمی خاطرنشان کرد: صادرات پایدار لوازم‌ خانگی الزاماتی دارد که از آن جمله حمایت دستگاه‌های ذی‌ربط و حرکت هماهنگ آنها، تقویت برندها، تعمیق ساخت داخل محصولات و صادرات قطعه است.

وی با اشاره به سمت و سوی صنایع لوازم‌خانگی در جهان، گفت: تولیدات جدید لوازم‌خانگی باید دوست‌دار محیط زیست و هوشمند بوده و ساده‌سازی در آن دنبال شده باشد.

این مقام صنفی ادامه‌داد: گردش مالی بازار لوازم خانگی در سال ۲۰۲۲ بیش از ۵۹۰ میلیارد دلار بود که تا سال ۲۰۲۶ به ۸۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید و باید تلاش کنیم از این بازار سهمی در اختیار بگیریم.

وی یادآور شد: گردش مالی صنعت سالیانه لوازم‌خانگی کشور بین ۶ تا ۶.۵ میلیارد دلار است که ۲.۵ میلیارد دلار آن مربوط به لوازم‌خانگی بزرگ و حجیم است.

هاشمی تاکید کرد: برای ارتقای کیفی و رقابتی کردن لوازم‌خانگی باید سیاست‌هایی را اعمال کنیم و باید بتوانیم در گروه‌های کالایی که مزیت نسبی نداریم، به فعالیت‌های بیشتری بپردازیم.

وی تصریح‌کرد: اعتقاد فعالان این انجمن، اتصال سیستماتیک به زنجیره ارزش و تامین جهانی است.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران معتقد است که اگر بخواهیم به اهداف پیش‌بینی شده در برنامه هفتم توسعه دست یابیم، باید تغییراتی در همکاری‌ها و تعاملات بین‌المللی خود داشته باشیم.

وی بر لزوم ارتقای سهم تحقیق و توسعه (R&D) در سرمایه‌گذاری‌های صنعتی تاکید کرد و گفت: در کشور شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز نوآوری متعددی داریم که به این منظور می‌توانند کمک‌حال باشند، اما حمایت‌های کافی و شفاف از آنها انجام نشده است.

متوسط داخلی‌سازی لوازم‌خانگی، حدود ۷۰ درصد

هاشمی با اشاره به اقدامات خوب انجام شده در حوزه ارتقای داخلی‌سازی محصولات در پنج سال گذشته، متوسط عمق ساخت داخل تولیدات ایرانی را ۶۵ تا ۷۰ درصد عنوان کرد و اظهار داشت: چه خوب می‌شد که می‌توانستیم قطعه سازان را در زنجیره تامین جهانی مشارکت دهیم.

وی در عین حال یادآور شد: اکنون تولیدکنندگان بزرگ جهانی، بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از تامین اجزا و قطعات شان را برون‌سپاری می‌کنند و حتی بسیاری تولیدکنندگان لوازم‌خانگی در ترکیه، نسبت به واردات قطعات از کشورمان اقدام می‌کنند.

این مقام صنفی همچنین بر لزوم دیده شدن تحولات دیجیتال در تولیدات لوازم‌خانگی تاکید کرد و افزود: این مهم باید با کمک و مشارکت وزارت صمت، فاوا و معاونت علمی ریاست جمهوری محقق شود.

وی همچنین، لزوم تقویت برند، توسعه هوشمندانه پیمان‌های منطقه‌ای و تعرفه‌های ترجیحی، استفاده از ظرفیت سازمان‌های بزرگ کشور نظیر ایمیدرو، تقویت زیرساخت‌های اساسی و شرکت‌های مادر (از جمله قالب‌سازی، تولید تجهیزات و ماشین‌سازی و تشکیل کنسرسیوم‌هایی با دیگر کشورها از جمله چینی‌ها)، اصلاح زیرساخت‌های حمل و نقلی و راه‌اندازی خطوط مونتاژ در کشورهایی که با محدودیت واردات کالاهای ساخته شده نهایی مواجه ایم، را از جمله دیگر مواردی برشمرد که برای رشد صادرات پایدار در این صنعت مورد نیاز است.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران به سهم ۱۳ درصدی صنعت از تولید ناخالص داخلی اشاره کرد و گفت: با این وجود، سهم صنایع از کل مالیات پرداختی کشور ۶۸ درصد است که ادامه این روند و عدم تناسب آن، نمی‌تواند علامت خوبی برای سرمایه‌گذاری مولد در این بخش باشد.

سهم ۳۵ درصدی لوازم خانگی خارجی در بازار

وی با بیان اینکه آمارها در حوزه کالاهای قاچاق برآوردی و تخمینی است، از سهم ۳۵ درصدی کالاهای خارجی در بازار خبر داد و گفت: بخشی از این کالاها قاچاق بوده و بخش دیگر واردات قانونی است که از طریق ته‌لنجی، پیله‌وری، مناطق آزاد و غیره وارد می‌شود.

انجمن موافق افزایش بی‌رویه قیمت‌ها نیست

هاشمی درخصوص قیمت‌های لوازم‌خانگی و رکود شدید حاکم بر بازار، اظهار داشت: با وجود افزایش قیمت مواد اولیه، عرضه ناکافی برخی مواد در بورس، تهیه ۳۰ تا ۵۰ درصد اقلام مورد نیاز تولیدکنندگان از بازار آزاد، افزایش هزینه‌های حمل و نقل، مباحث پیمان‌کاری و غیره، بسیاری شرکت‌ها درخواست افزایش قیمت برای تولیدات خود داده‌اند.

وی با بیان اینکه شیوه «کاست پلاس» مورد استفاده توسط سازمان حمایت اشتباه است، تصریح‌کرد: با این حال انجمن موافق افزایش بی‌رویه قیمت‌ها نیست، بلکه باید اجازه داد که مکانیسم عرضه و تقاضا قیمت‌ها را متعادل کند.

این مقام صنفی اظهار داشت: در سال‌های گذشته شاهد تحلیل رفتن قدرت خرید مردم به دلیل تورم بودیم و در این شرایط، افزایش قیمت لوازم‌خانگی کمکی به خروج این صنعت و بازار آن از رکود نمی‌کند.

خاطرنشان کرد: علی‌آبادی، وزیر صمت در سخنرانی‌های خود تاکید کرده که مخالف قیمت‌گذاری دستوری است و باید ساز و کار مناسب آن نیز طراحی شود.

برگزاری نمایشگاه هامکس ۱۴۰۲ در آبان‌ماه

وی در خاتمه از برگزاری بیست و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی لوازم‌خانگی (هامکس) توسط این انجمن و اخذ مجوز آن از سازمان توسعه تجارت خبر داد که آبان‌امسال در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.

محصولات لوازم‌خانگی هشت درصد سهم ارزشی صادرات صنعتی کشور را تشکیل می‌دهد. گردش مالی سالیانه صنعت لوازم خانگی حدود ۶ میلیارد دلار است و جایگاه دوم صنعت کشور را پس از خودروسازی داراست. این صنعت برای بیش از ۳۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم و برای افزون بر یک میلیون نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی داشته است. سهم صنعت لوازم‌خانگی از ایجاد ارزش افزوده ۱۵ درصد است و نیاز ارزی سالیانه آن ۱.۲ میلیارد دلار برآورد می‌شود./ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا