آذربایجان غربیاخباربرگزیدهاستان هااقتصاداقتصاد بین المللاقتصاد و تجارتبازارتجارتتشکلهاحمل و نقلخودروراه و مسکنصادرات و وارداتصنعت و معدن

رئیس اتاق بازرگانی ارومیه: دلیل توقف طولانی‌ کامیون‌های ایرانی در مرز ترکیه

قاسم کریمی گفت: در مرز مرز سرو - اسندره نیز کامیون‌ها تا 14 روز برای عبور از مرز و ورود به ترکیه معطل می‌شدند که با رایزنی‌های استاندار ایرانی با والی ترک این معطلی به شش روز کاهش یافت، با این حال به نظر ما این توقف و معطلی نباید بیش از دو روز طول بکشد.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)،قاسم کریمی، عضو اتاق بازرگانی ایران از تسهیلاتی که با رایزنی رئیس جمهور و اعضای اتاق بازرگانی در مسیر تجارت دو کشور فراهم آمده گفت و توضیح داد: هدف‌گذاری اتاق بازرگانی در تجارت غیرنفتی با ترکیه دستیابی به تجارت ۳۰ میلیارد دلاری در سال است و ایران و ترکیه پتانسیل این حجم از تجارت را دارند.

وی افزود: با این حال تاکنون حدود ۷ میلیارد دلار از این رقم محقق شده و در چند سال گذشته نیز تجارت دو کشور اندکی کاهش پیدا کرده است، با این حال اخیرا تسهیلاتی صورت گرفته و می‌توان امیدوار بود در شش ماه پیش رو تجارت طرفین سیر افزایشی به خود بگیرد و در یک برنامه‌ریزی شش ساله دستیابی به ارزش ۳۰ میلیارد دلاری را نیز محقق کند.

بندر مرسین هاب توزیع کالاهای ایرانی

رئیس اتاق بازرگانی ارومیه ادامه داد: در تلاشیم از بندر مرسین ترکیه برای انتقال هر چه بیشتر کالاهای ایرانی به افریقا، اروپا و اتحادیه عرب استفاده کنیم. در همین راستا در دیداری که حدود شش ماه پیش با والی‌های مرزی صورت گرفت سه مسیر برای صادرات کالاهای ایرانی به واسطه ترکیه تعریف شد؛ مسیر اول ارومیه-مرسین- سوریه و لبنان و اتحادیه عرب است. مسیر دوم ارومیه- مرسین – اتحادیه اروپا و مسیر سوم ارومیه- مرسین-افریقاست.

کریمی خاطرنشان کرد: بر همین اساس مرزهای رازی و کاپوکوی که پیش‌‌تر تنها مرز مسافری بودند به مرزهای تجاری تبدیل شدند و در تلاش هستیم مرز کوزه‌رش را هم تجاری کنیم، این مرز فعلا کاربرد مسافری دارد. گفتنی است رایزنی‌های دولت در سفرهایی که به ترکیه داشته تاثیر زیادی در گشایش این مرزها و ایجاد کارکرد تجاری در آنها داشته است.

وی همچنین از کارکرد مسیر‌های ریلی در انتقال بار به ترکیه گفت و توضیح داد: سالانه ۷۰۰ هزار تن بار به واسطه ناوگان ریلی ایران به ترکیه صادر می‌شود و برنامه‌ریزی‌شده در سال ۱۴۰۳ صادرات از این مسیر به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن برسد.

رئیس اتاق بازرگانی ارومیه در ادامه به مشکل توقف طولانی‌مدت کامیون‌های ایرانی در مرزهای مشترک با ترکیه پرداخت و اظهار کرد: در مرز ساری‌سو ترکیه (مرز بازرگان ایران) طرف ترکیه‌ای تعمیراتی انجام می‌دهد که تردد کامیون‌ها را با اختلال روبه‌رو کرده و سبب شده عبور و مرور کامیون‌ها از این مسیر به ۲۵۰ کامیون در روز کاهش پیدا کند در حالی که پیش از تعمیرات روزانه ۴۸۰ کامیون از این مرز تردد داشتند. با این حال با پایان تعمیرات این ظرفیت فراهم می‌آید که روزانه ۱۰۰۰ کامیون از ایران به ترکیه وارد شود و به همین تعداد کامیون از ترکیه به ایران بیاید.

وی افزود: در مرز مرز سرو – اسندره نیز کامیون‌ها تا ۱۴ روز برای عبور از مرز و ورود به ترکیه معطل می‌شدند که با رایزنی‌های استاندار ایرانی با والی ترک این معطلی به شش روز کاهش یافت، با این حال به نظر ما این توقف و معطلی نباید بیش از دو روز طول بکشد.

کریمی درباره آنچه سبب توقف طولانی‌مدت کامیون‌ها در مرزهای ایران با ترکیه شده توضیح داد: تنش‌هایی که در خلیج فارس و دریای سرخ اتفاق افتاده سبب شده هزینه تردد کشتی‌های کل ناوگان دریایی دنیا از جمله کشتی‌های ایرانی از این مسیر دو برابر افزایش یابد.

وی اضافه کرد: حدود شش ماه پیش بازرگانان ایرانی با مقامات مرسین و گمرکات این منطقه بر سر اینکه بارهای ایرانی از مسیر آبی به بندر مرسین برود و از آن بندر بدون دردسر به بازارهایی که در ابتدا اشاره کردم منتقل شود به توافق رسیدند اما به دلیل تنش‌های یادشده حمل بار از مسیر دریایی و آب‌های جنوبی به مرزهای زمینی ایران با ترکیه تغییر مسیر پیدا کرد تا یا به واسطه بندر مرسین به بازارهای مقصد برسند و یا کل مسیر تا مقصد را از مسیرهای زمینی طی کنند، این اتفاق به افزایش شمار کامیون‌هایی انجامیده که در مرزهای ایران و ترکیه تردد دارند./ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا