اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد بین المللاقتصاد و تجارتتجارتتشکلهاصادرات و وارداتصنعت و معدنصنعت ومعدن

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق: ظرفیت تجارت ایران و عراق ۳۰ میلیارد دلار است

یحیی آل اسحاق گفت: حجم معاملات تجاری ایران و عراق می‌تواند به ۳۰ میلیارد دلار برسد و بعضاً گفته می‌شود امکان افزایش آن تا ۳۰ میلیارد دلار هست.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)، یحیی آل اسحاق در همایش نشست راهکارهای توسعه پایدار تجارت ایران و عراق در افق ۲۰۲۵ گفت: روابط تجاری ایران و عراق در کوتاه و بلند مدت یک رابطه استراتژیک است و حجم معاملات تجاری ایران و عراق می‌تواند به ۲۰ میلیارد دلار برسد و بعضاً گفته می‌شود امکان افزایش آن تا ۳۰ میلیارد دلار است ضمن اینکه این حرف شعار نیست و کاملاً دست یافتنی است. فعالان اقتصادی، صاحبان خدمات و صاحبان صنایع ما می‌توانند بهترین استفاده را از تجارت با عراق کسب کنند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق افزود: فرصت صادرات به کشورهای CIS را در گذشته داشتیم اما آن را از دست دادیم بنابراین نباید این فرصت تجاری را در رابطه با عراق را از دست دهیم.

وی با تاکید بر اینکه بازار عراق تا ۱۵ سال دیگر از بهترین فرصت صادراتی برخوردار است، گفت: اما این فرصت‌ها از دست یافتنی است مخصوصاً اینکه رقبای سرسختی داریم که با امن شدن عراق به دنبال آن هستند تا این مزیت را از ما بگیرند. لذا بهره مندی از این بازارها سخت است و بنابراین برای بهره مندی از این بازار وسیع باید متناسب با واقعیت‌ها عمل کنیم زیرا در غیر این صورت آن را از دست خواهیم داد.

آل اسحاق با بیان اینکه برای موفقیت در بازار عراق ۳ شرط شناخت واقعی، روحیه و عزم و انجام اقدامات حرفه‌ای نیاز است، اظهار داشت: لازم است که واقعیت‌های بازار عراق را نسبت به وضعیت خودمان بشناسیم و اگر آن را به روز نکنیم در واقع به نتیجه‌ای نخواهیم رسید. همچنین بیش از ۵۰ درصد از موفقیت در بازار بستگی به عزم و اراده فعالان اقتصادی دارد و قطعاً با عزم نیم بند نمی‌توان وارد این بازار شد.

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق بیان داشت: سال گذشته با وجود تمام مشکلات ۱۱ میلیارد دلار صادرات به عراق داشتیم بنابراین عده‌ای که بتوانند الزامات را فراهم کنند در این بازار موفق خواهند بود.

وی گفت: بهره مندی از بازار عراق مانند هر بازار دیگری نیازمند اقدامات حرفه‌ای است و لازم است سازمان‌ها و نهادها کارهای مرتبط با خودشان را برای توسعه تجارت با این کشور فراهم کنند. بنابراین برای رسیدن به موفقیت و توسعه تجارت با عراق هم فعالان اقتصادی و هم بخش‌های دولتی باید اقدامات متناسب انجام دهند ضمن اینکه فعالان بخش خصوصی باید ریسک این بازار و بازارهای تجاری را بپذیرند./مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا