اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتتجارتتشکلهاصادرات و وارداتصنعت و معدنصنعت ومعدنلوازم خانگی

اعضای اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران: ادامه رکود بازار لوازم خانگی/ تغییر کانال‌های توزیع کالای قاچاق

به گفته اعضای اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران بازار این لوازم امسال برخلاف سال‌های قبل در رکود است و در این شرایط فروش اقساطی در سراهای بزرگ و عرضه کالاهای قاچاق در فضای مجازی اندک تقاضای موجود را نیز به خود جذب می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)، اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران از رکود بازار لوازم خانگی در هفته‌های پایانی سال خبر داد و گفت: رکود کنونی بازار خلاف آن چیزی است که هر ساله شاهد بوده‌ایم و به طور معمول در این فصل و نزدیک شدن به پایان سال باید بازار راه بیفتد، اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

وی درباره آنچه سبب‌ساز این شرایط شده توضیح داد: قدرت خرید مردم پایین آمده و در این شرایط آنها از خرید اقساطی استقبال می‌کنند؛ سراهای بزرگ نیز با تعامل با بانک‌ها تسهیلات خرید اقساطی را در اختیار مردم می‌گذارند در حالی که امکان ارائه این تسهیلات برای بنگاه‌های کوچک به وجود نیامده است.

پازوکی ادامه داد: از اینها هم که بگذریم تولیدکننده‌ها با ورود به توزیع عرصه را برای فروشندگان لوازم خانگی به عنوان واسطه میان تولیدکننده و مصرف‌کننده تنگ کرده‌اند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران افزود: از سوی دیگر کاهش قدرت مردم برای خرید آنها را به حفظ لوازم خانگی که در اختیار دارند و در صورت لزوم تعمیر آنها سوق داده است.

حسین شهرستانی، نائب رئیس دوم اتحادیه نیز در تشریح بازار شب عید وجود رکود را تایید و اضافه کرد: با این حال گرانی دلار و تورمی که ایجاد شده گشایشی را در بازار لوازم خانگی ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: مردم در شرایط کنونی با این استدلال که اگر امروز لوازم موردنیاز خود را نخرند چند ماه دیگر گران‌تر می‌شود اقدام به خرید می‌کنند، با این حال تقاضای برآمده از این جریان به اندازه‌ای نیست که بازار خوبی را برای فروشندگان لوازم خانگی در شب عید امسال رقم بزند، ضمن اینکه تقاضای برآمده از گرانی دلار موقت است و تداومی نخواهد داشت، اگر قیمت دلار عقب‌نشینی کند این تقاضا هم از بین می‌رود.

کانال‌های توزیع کالای قاچاق تغییر کرده است

نائب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران در ادامه از تداوم ممنوعیت واردات لوازم خانگی گفت و اظهار کرد: ممنوعیت واردات به افزایش قاچاق لوازم خانگی به کشور انجامیده و کالای قاچاق هر چند در کف بازار پیدا نمی‌شود اما به این معنا نیست که لوازم خانگی وارداتی در کشور معامله نمی‌شود.

شهرستانی تصریح کرد: کانال‌های توزیع قاچاق به کل تغییر کرده و به فضای مجازی و ارتباطات تلفنی تغییر موقعیت داده است.

وی خاطرنشان کرد: ورود و فروش کالای قاچاق تولیدکننده را متضرر می‌کند و به ایجاد رقابتی ناسالم در بازار می‌انجامد؛ قاچاقچی بدون داشتن هیچ تعهد قانونی و اجبار به پرداخت‌های مرتبط با این تعهدات کالای خود را با قیمتی جذاب‌ در بازار داخل عرضه می‌کند.  

شهرستانی یادآور شد: به عبارت دیگر تنها صورت رسمی واردات لوازم خانگی از بین رفته و ورود آن از مجاری غیررسمی همچنان ادامه دارد؛ این اتفاق به خروج ارز از کشور از مجاری غیررسمی می‌انجامد و در واقع دولت ارز از دست می‌دهد اما عوارض گمرکی دریافت نمی‌کند. مصرف‌کننده هم با خرید کالای قاچاق از دسترسی به خدمات پس از فروش محروم می‌شود./ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا