اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتبانک ، بورس وبیمهتجارتخوزستاندارویی، آرایشی و بهداشتیصنعت و معدن

رئیس سازمان غذاودارو: گلایه از قیمت دارو، مربوط به موارد بدون بیمه است

سید حیدر محمدی در نشست خبری که در اهواز برگزار شد، در خصوص سوال برخی خبرنگاران درباره مواردی از کمبود و گرانی دارو توضیحاتی را داد.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)، سید حیدر محمدی در نشست خبری که در اهواز برگزار شد، در خصوص سوال برخی خبرنگاران درباره مواردی از کمبود و گرانی دارو اظهار کرد: از اصطلاح کمبود دارو استفاده و چنین مواردی گفته می‌شود در حالی که باید مصداقی نام برده شود تا ببینیم دلیل آن چیست و گفتن کلی کمبود دارو، دردی را دوا نمی‌کند.

وی در خصوص بالا بودن قیمت برخی داروها افزود: تنها جایی در کشور که همه محصولات و خدمات را قیمت‌گذاری می‌کند، وزارت بهداشت است. حتی در کشورهای توسعه‌یافته می‌گویند قیمت برداشته شود تا آن صنعت رشد کند اما در ایران به دلیل اینکه اگر قیمت‌ها برداشته شود هزینه‌های مردم افزایش می‌یابد و به مردم به ویژه اقشار آسیب‌پذیر فشار وارد می‌شود، طبق قانون قیمت‌گذاری داروها انجام می‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: همه داروهای داخلی و وارداتی، قیمت‌گذاری می‌شوند. عمده داروهای تولید داخل به جز چند قلم داروی تولید داخل برای درمان بیماران سرطانی و ام اس، قیمت پایینی دارند.

محمدی گفت: قیمت دارو در کشورهای مختلف را مقایسه کرده‌ام؛ شاید قیمت دارو در هند پایین‌تر باشد اما کیفیت دارو در هند و چین متفاوت است.

وی بیان کرد: قبلا ۷۰ درصد دارو در بخش سرپایی و ۹۰ درصد در بخش بستری، تحت پوشش بیمه بود اما با اجرای طرح دارویار به دلیل نرخ ارز، قیمت دارو بالا رفت که مابه‌التفاوت را بیمه پرداخت کرده است.

گلایه از قیمت دارو، مربوط به موارد بدون بیمه است

رئیس سازمان غذا و دارو عنوان کرد: موارد گلایه از قیمت دارو مربوط به موارد بدون بیمه است؛ قیمت دارو بدون بیمه بالا است.

محمدی بیان کرد: در سامانه تی‌تک بخش‌های مختلف در مورد قیمت و اطلاعات دارو، داروهای کمیاب و شیر خشک وجود دارد و نزدیک‌ترین داروخانه‌های دارای دارو یا شیر خشک در این سامانه مشخص هستند. در صورت گرانفروشی نیز مشتریان می‌توانند شکایات خود را از طریق سامانه ۱۹۰ اعلام کنند یا به سازمان غذا و دارو گزارش دهند. یکی از مشکلات موجود این است که بسیاری از مردم از این موضوع اطلاع ندارند.

وی با اشاره به بومی کردن استانداردهای حداکثر مجاز آلاینده‌ها در هر محصول افزود: در بهمن‌ماه سال گذشته میزان مجاز آلاینده‌های محصولات غذایی (MRL) برای ۱۷ هزار کالا را اعلام کردیم.

معاون وزیر بهداشت گفت: انکار نمی‌کنیم که مقداری کمبود دارو داریم اما ممکن است یک دارو در یک منطقه نباشد و در کشور کمبود نداشته باشیم.

۹۹ درصد داروها تولید داخل هستند

محمدی بیان کرد: ۹۹ درصد داروها تولید داخل هستند اما برای همین یک درصد داروهای وارداتی که تولید داخل ندارد، وابسته به خارج و نیازمند تامین ارز و اختصاص دارو توسط شرکت تولیدکننده هستیم.

وی افزود: در جایی که تولید داخل است، پدر جد تحریم هم نمی‌تواند بر ما اثر بگذارد. در حال حاضر داروهای بیولوژیک ایرانی در حال صادر شدن به اروپا هستند اما یک سری داروهای بیماران خاص مثل بیماران MDS (سندرم میلودیسپلاستیک) است که تعداد این بیماران در مجموع در یک تیپ ۶۵ نفر و در یک تیپ دیگر ۲۰۴ نفر هستند و مصرف‌کنندگان دارو محدود هستند بنابراین تولید داخل دارو برای این بیماران صرفه اقتصادی ندارد و در حال واردات داروی آن‌ها هستیم و اگر یکی از کشورهای اروپایی داروی این بیماران را به ما ندهد، به مشکل بر می‌خوریم و اگر از یک برند دارو وارد کنیم خطرناک است بنابراین دارو از چند برند وارد می‌شود تا تهدیدی برای ما نباشد.

به خودکفایی صددرصدی دارو رسیده‌ایم

محمدی با بیان اینکه کیفیت ساخت دارو بر اساس شاخص‌های بین المللی است و با گذراندن فرآیندهای مختلف انجام می‌شود، عنوان کرد: یکی از مواردی که موجب امنیت هر کشور می‌شود، تولید آن کشور است و یکی از افتخارات ما این است که در بسیاری از موارد حوزه سلامت وضعیت خوبی داریم. تولیدکنندگان بزرگی در زمینه تولید دارو داریم و تقریبا به خودکفایی صد درصدی رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه شرایط برای صادرات داروهای دارای موجودی خوب، خوب است؛ افزود: بر اساس آمارنامه دارویی سال ۱۴۰۱، سهم ۹۹ درصد عددی و ۸۷ درصد ریالی بازار مربوط به تولید داخل بوده است.

ایجاد دومین شرکت تولیدکننده سرم کشور در خوزستان

رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید بر لزوم استفاده از سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت، گفت: در خوزستان شهرک‌ دارویی وجود ندارد و امیدواریم صدور مجوز راه‌اندازی آن تصویب و مجوزها صادر و سرمایه‌گذار جذب شود.

وی بیان کرد: یکی از برنامه‌ های مهمی که در استان خوزستان دنبال می‌شود ساخت شرکت سرم‌سازی است. یک شرکت تولیدکننده سرم در کشور وجود دارد و قرار است دومین شرکت در خوزستان ایجاد شود.

در تامین شیر خشک مشکلی وجود ندارد

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در چند ماه ابتدای امسال به دلیل مشکلاتی که در حوزه ارز ایجاد شد برای تامین شیر خشک با مشکلاتی مواجه شدیم اما در حال حاضر با توجه به افزایش تولید، در تامین شیر خشک مشکلی وجود ندارد./دوشنبه های دارویی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا