اهم اخبارتجارت

رصد کالا از مبدأ تا عرضه برای کنترل قاچاق/ مبارزه هوشمندانه با پدیده قاچاق کالا

«مصطفی پورکاظم شایسته» در مورد مبارزه با قاچاق کالا، اظهار داشت: در طراحی فرآیندهای مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حوزه پیشگیری و مقابله، مجموعه اقدامات ایجابی و سلبی در چهار حوزه مشخص سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، نظارت و هماهنگی طراحی شده است.

وی با بیان اینکه در فرآیند جدید توجه ویژه‌ای به ایجاد سامانه‌های موضوع قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز انجام شده است، خاطرنشان کرد: مبارزه هوشمندانه با این پدیده با استفاده از سامانه‌هایی که از قبل و هم‌زمان با کشف را رصد می‌کنند، بسیار سودمند است زیرا شفاف‌سازی را در دستور کار دارد و رسیدگی به پرونده‌های تخلف در این بخش و تعیین تکلیف آن نیز قابل رویت خواهد بود.

پورکاظم شایسته تاکید کرد: در فرآیند بهره‌برداری از سامانه‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز حتی در سطح عرضه با توجه به اطلاعات سامانه‌ها با مقابله هوشمندانه بر اساس ماده ۱۳ قانون شناسه و کد رهگیری کالا موجود است که می‌توان از این طریق به کالاهای هدف مراجعه و با تشخیص تخلف برخورد، لازم بدون آسیب‌های گذشته را انجام داد.

معاون امور مقابله و هماهنگی حقوق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به آمار ۱۲ میلیارد دلاری قاچاق کالا و ارز، گفت: ۸۰ درصد اقلام قاچاق شامل ۱۷ گروه کالایی است که ۶۰ درصد آن، پوشاک،‌ لوازم‌خانگی، لوازم‌یدکی خودرو، دخانیات و لوازم بهداشتی و آرایشی است.

وی با بیان اینکه تمرکز برای مقابله با این واردات غیرقانونی مربوط به اقلامی با بیشترین حجم قاچاق است، خاطرنشان کرد: مقررشده تا مصوبات و تصمیمات ستاد و دولت در ارتباط با تجارت و قاچاق گرفته می‌شود، در سامانه‌ها بارگذاری شود و در اختیار بهره‌برداران قرار بگیرد.

پورکاظم شایسته با بیان اینکه ۷ تا ۱۰ سامانه اصلی است با تعدادی زیرسایت پیش‌بینی شده است، اظهار داشت: به‌منظور تجمیع داده هل و یکپارچه سازی اطلاعات، مجموعاً به سامانه جامع تجارت متصل می‌شوند.

به گفته وی، مبارزه هوشمندانه شامل رصد کالا پیش از مبادی ورودی تا سطح عرضه می‌شود که در صورت موفقیت در این طرح قاچاق مهار و واردان آن کاهش می‌یابد.

معاون امور مقابله و هماهنگی حقوق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: از سوی دیگر این فرهنگ‌سازی باید انجام شود که کالای قاچاق نتواند به‌راحتی در بخش توزیع فروخته شود و به‌طور جدی در سطح عرضه با آن مقابله شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا