اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخباربانک ، بورس وبیمهبانک، بیمه و بورستجارتتشکلهاتولید+شرکتهاصادرات و وارداتصنعت و معدنصنعت ومعدننمایشگاه و رویدادتجاریهمایش و نمایشگاهویدئوچند رسانه ایگفتگو و مصاحبه

رییس اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با تولید واقتصاد: اثرات منفی پیمان سپاری ارزی بر صادرات+ویدیو

حسین سلاح ورزی گفت: بسیاری از صادرکنندگان متعهد و خوشنام به دلیل اجتناب از عدم مواجهه با تنبیهات ناشی از رفع تعهد ارزی ترجیح می دهند که یا صادرات خود را کاهش بدهند و یا درکل از صادرات کناره گیری کنند.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد (تولید آنلاین)،حسین سلاح ورزی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در حاشیه همایش رو ملی کیفیت در خصوص تلاش های بخش خصوصی در مجاب نمودن تولیدکنندگان برای ارتقا کیفیت محصولات گفت: واقعیت این است که ادامه حیات و توسعه بنگاه‌ها و کسب و کارها مستلزم امکان حضور بخش خصوصی در زنجیره ارزش اقتصاد بین الملل است.

سلاح ورزی ادامه داد: امروز بدون حضور موثر در زنجیره اقتصاد بین الملل، توسعه بنگاه ها و توسعه تولید مفهومی ندارد و این اتفاق با دستیابی به تولید رقابت پذیر میسر می‌شود که پیش نیاز اصلی تولید رقابت پذیر نیز چیزی نیست جز کیفیت، لذا بنگاه‌های بخش خصوصی چه در سطح بنگاه و چه در سطح صنعت می بایست تماما تمرکز خود را بر افزایش کیفیت و افزایش تولید رقابت پذیر قرار بدهند.

وی افزود: خوشبختانه چه در سطح شرکت های با کیفیت ایرانی که در زمینه تولید کالا و خدمات فعال هستند و چه در زمینه تشکل های تخصصی مرتبط و چه در اتاق بازرگانی به عنوان خانه تشکل ها این موضوع با اهمیت تلقی شده است. یکی از این تشکل های خوش نام و باسابقه انجمن مدیریت کیفیت است که سال هاست اهتمام جدی و ویژه ای با استفاده از ساز و کارها و روش های مختلف برای توسعه فرهنگ کیفیت را مدنظر داشته است که این رویداد امروز نیز یکی از آنها است.

رییس اتاق بازرگانی ایران درباره سهم کشور در اقتصاد جهانی و ارتباط آن با کیفیت تولید گفت: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که هم از حیث منابع طبیعی، جغرافیایی و ژئواکونومیک و هم از نظر سرمایه انسانی دارای وضعیت بسیار مناسبی در منطقه است؛ اما با این وجود تناسبی با سهم بسیار ناچیز کمتر از نیم درصدی در ارزش افزوده جهانی شاهد ندارد.

وی در ادامه افزود: همه آحاد اعم از بخش خصوصی، دولت و حاکمیت هدفی جز تقویت اقتصاد ملی را ندارند و این اتفاق میسر نمی‌شود مگر اینکه ما در زنجیره ارزش اقتصاد دنیا حرفی جدی برای گفتن داشته باشیم که آن هم بایستی از طریق تولید کالاها و خدمات رقابت پذیر و با کیفیت باشد.

سلاح ورزی درباره مساله پیمان سپاری ارزی و گلایه های تولیدکنندگان در این مورد گفت: نباید منکر این باشیم که در مقاطعی به دلیل تحریم ها و ناملایمات بین المللی با موضوعی تحت عنوان محدود شدن منابع ارضی کشور مواجه هستیم و بانک مرکزی و سیاست گذار ارزی هم جهت مدیریت منابع و مصارف ارزی می بایست تدابیری اتخاذ کنند. این سیاست شاید برای یک یا دو سال قابل قبول باشد، اما اینکه ما تقریبا در طول چهل و چهار سال گذشته در اغلب مواقع با موضوع پیمان سپاری مواجه هستیم منجر به یک سرعت گیر و سد راه توسعه برای صادرات غیر نفتی کشور شده است.

او افزود: صادرکنندگان غیر نفتی سال ها زحمات بسیاری متحمل شده و با صرف هزینه و زمان زیاد به بازارهای مختلف نفوذ می‌کنند‌ اما با سیاست های نوسانی و غیر قابل پیش بینی که در حوزه ارز اتخاذ می‌شود عملا این بازارها با تهدید مواجه هستند و زمانی که این شرایط واقع بینانه نباشد دارای تبعاتی از قبیل از بین رفتن رقابت پذیری صادرکننده در بازار هدف است که نمونه بارز آن کشور عراق است.

سلاح ورزی عنوان کرد: امروز در کشور عراق به واسطه تحریم ها، خریدار کالای ایرانی باید ارز مورد نیازخود را از صرافی ها و بازار آزاد تهیه کند. که دارای اختلاف ۲۰ درصدی نسبت به بانک می باشد یعنی خریدار عراقی بایستی کالای ایرانی را بیست درصد گران تر تهیه کند، این یعنی صادرکننده ایرانی ۲۰درصد قدرت رقابت را از دست می دهد.

وی در پایان گفت: بسیاری از صادرکنندگان متعهد و خوشنام به دلیل اجتناب از عدم مواجهه با تنبیهات ناشی از رفع تعهد ارزی ترجیح می‌دهند که یا صادرات خود را کاهش دهند و یا در کل از صادرات کناره گیری کنند و این منجر به از دست دادن همه بازارهایی که با زحمت زیاد به دست آمده، می‌شود که اثرات آن در تراز تجاری قابل مشاهده است؛ همانند کاهش صادرات برخی از اقلام به خصوص خشکبار که در شش ماهه اول سال هم کاملا مشهود است.

جهت مشاهده ویدئو فیلترشکن را خاموش و بر روی مربع پایین فیلم کلیک نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا