اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتتجارتحمل و نقلخودروصادرات و وارداتصنعت و معدنصنعت ومعدن

سرمایه گذاری ایران خودرو بر خلاف راهبرد وزیر صمت

مدیرعامل ایران خودرو در سفر به چین با یکی از سازندگان گیربکس خودرو، توافقنامه طراحی و ساخت گیربکس پیشرفته اتوماتیک منعقد کرد، این درحالیست که وزیر صمت تیر ماه امسال گفته بود: سرمایه گذاری در گیربکس اتوماتیک خطای راهبردی است.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد (تولید آنلاین)،گروه صنعتی ایران خودرو خبر داد؛ توافقنامه طراحی، توسعه و ساخت داخل گیربکس پیشرفته اتوماتیک هفت سرعته دوکلاچه از نوع WET-۷ DCT بین شرکت چینی و ایران خودرو منعقد شد. 

همچنین طی این توافق‌نامه مقرر شده است در مرحله نخست، توسعه یک مدل اختصاصی از این نوع گیربکس برای بن سازه‌های (پلتفرم) جدید گروه صنعتی ایران خودرو انجام پذیرد و در مرحله دوم، پس از راه‌اندازی خطوط تولید این نوع گیربکس پیشرفته در شرکت نیرومحرکه ایران خودرو، فرآیند ساخت داخل آن به صورت موازی آغاز شود.

در این توافق‌نامه، طرف چینی متعهد شده است دانش فنی طراحی و ساخت این نوع گیربکس را در اختیار ایران خودرو قرار دهد؛ این رویداد یکی از تحولات سال‌های اخیر در توسعه قوای محرکه پیشرفته در ایران به شمار‌می‌رود. 

گفتنی است؛ تاکنون فقط انواع گیربکس‌های دستی در شرکت‌های ایرانی تولید می‌شد که با این اقدام، یکی از پیشرفته‌ترین گیربکس‌های اتوماتیک در داخل کشور تولید خواهد شد و ضمن کاهش ارزبری واردات گیربکس‌های اتوماتیک، امکان افزایش تولید انواع خودرو‌های با گیربکس اتوماتیک نیز در کشور ایجاد خواهد شد.

گیربکس دوکلاچه از نوع تَر با نام Wet Dual Clutch Transmission (WDCT) جدیدترین نوع گیربکس اتوماتیک است که برای نخستین بار توسط خودروسازان آلمانی توسعه داده شد و هم اینک بر روی انواع خودرو‌های غربی و شرقی در حال استفاده است. 

از مزایای این نوع گیربکس می‌توان به افزایش تعداد دنده، تعویض دنده سریع و نرم، بالاترین راندمان در بین انواع گیربکس و استفاده از کلاچ‌های روغنی برای نرمی در شروع به حرکت خودرو، اشاره کرد. 

با توجه به تعداد هفت دنده و راندمان بالا در این نوع گیربکس، کاهش قابل توجه مصرف سوخت در خودرو‌های اتوماتیک رقم می‌خورد.

هم اکنون بیش‌تر خودرو‌های لوکس وارداتی، به این نوع گیربکس مجهز هستند. شرکت طرف قرارداد ایران خودرو از بزرگ‌ترین سازندگان انواع گیربکس در کشور چین است که با شمارگان (تیراژ) تولید بیش از سه و نیم میلیون دستگاه در سال، از انواع گیربکس دستی، DCT، گیربکس‌های مخصوص خودرو‌های هیبریدی DHT و مجموعه موتور الکتریکی با گیربکس کاهش دهنده (۷-in-۱ EDS) برای خودرو‌های برقی و با در اختیار داشتن بزرگ‌ترین مرکز طراحی و تست انواع گیربکس، جایگاه ویژه‌ای را در صنعت خودروی کشور چین ایفا می‌کند.

ایران خودرو اعلام کرد: تا دو سال آینده محصولات جدید این شرکت مانند “تارا” و “ری‌را” با موتور‌های پیشرفته سه سیلندر IK ۳-TGDI و چهارسیلندر EFP-TC به همراه گیربکس اتوماتیک هفت سرعته WET-۷DCT به بازار داخلی و بین المللی عرضه شود.

گفتنی است؛عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در تاریخ ۲۴ تیر ماه ۱۴۰۲ در مراسم معارفه رئیس جدید سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: ما باید به سمت برقی شدن حرکت کنیم اگر ما الان در گیربکس اتوماتیک سرمایه‌گذاری کنیم دچار خطای راهبردی شده ایم، زیرا دنیا این را کنار گذاشته و به سمت برقی شدن حرکت کرده است./صداوسیما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا