اقتصاد بین الملل

سقوط بهای نفت با تلاش هند و چین برای قیمت‌شکنی در بازار

به گزارش روز شنبه ، هفته گذشته هند اعلام کرد که در کنار چین، ذخیره نفت خام خود را آزاد می‌کند تا به کاهش قیمت نفت کمک کند.

هند در نظر دارد نیمی از ذخیره‌سازی‌های راهبردی نفت خام خود را برای جذب مشارکت خصوصی در توسعه ظرفیت تأسیسات ذخیره‌سازی راهبردی خود بفروشد.

فروش نفت از ذخیره‌سازی‌ها می‌تواند به‌عنوان اقدامی از سوی یکی از واردکنندگان ناراضی از افزایش قیمت‌های نفت با هدف پایین آوردن قیمت این کالای راهبردی برای پالایشگران این کشور تلقی شود.

هند هم‌اکنون حدود ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام در ذخیره‌سازی‌های راهبردی خود دارد.

هند شدیدترین منتقد پیمان کاهش عرضه اوپک پلاس در سال جاری بوده و معتقد است از کاهش مصنوعی تولید نفت برای افزایش قیمت حمایت نمی‌کند.

حرکت هند برای تجاری‌سازی نیمی از ذخیره‌سازی‌های راهبردی خود در درجه نخست با هدف افزایش سرمایه برای ظرفیت‌سازی بیشتر است، اما در عین حال می‌تواند نفت ارزان تر از تأسیسات ذخیره‌سازی تا پالایشگاه‌های هندی را تضمین کند.

همچنین هفته گذشته گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه چین به‌دنبال آزادسازی بخشی از ذخیره‌سازی‌های راهبردی نفت خام خود است.

این موارد باعث شد تا قیمت نفت در معاملات هفته گذشته با کاهش همراه باشد.

نفت برنت که روز دوشنبه معاملات خود را با ۷۵ دلار و ۴۱ سنت در هر بشکه آغاز کرده بود، در پایان معاملات روز جمعه به ۷۰ دلار و ۷۰ سنت رسید که کاهش ۶.۶ درصدی را نشان می‌دهد.

نفت شاخص آمریکا نیز با کاهشی ۷.۴ درصدی از ۷۳ دلار و ۹۵ سنت به ۶۸ دلار و ۸۰ سنت در هر بشکه رسید.

توافق کاهش تولید نفت از سوی کشورهای اوپک پلاس، حداقل تا شهریور سال آینده تمدید شده و این موضوع در کنار طولانی‌شدن روند مذاکرات برای احیای برجام باعث افزایش تدریجی قیمت نفت شده است.

این در شرایطی است که مصرف‌کنندگان بزرگ نفت جهان مانند چین و هند نسبت به دستکاری قیمت‌ها با کاهش عرضه نفت معترض هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا