اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتانرژیتجارتصنعت و معدنصنعت ومعدن

صرفه‌جویی ۴۶۰ میلیون دلاری با اجرای طرح‌های بهینه‌سازی در صنعت پالایش

رئیس مطالعات و مدیریت انرژی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: صرفه‌جویی اقتصادی ناشی از بهینه‌سازی در پالایشگاه‌ها با استفاده از ممیزی‌های دوره‌ای ۴۶۰ میلیون دلار برآورد می‌شود که با اقدام‌هایی بسیار کم‌هزینه محقق شده است.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید و اقتصاد)، عباس عبدلی امروز در نخستین نشست هم‌اندیشی مدیریت انرژی، حساب و بازار بهینه‌سازی با بیان اینکه کمتر از ۴ درصد انرژی کشور در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران مصرف می‌شود، اظهار کرد: با توجه به این مقدار مصرف انرژی، ۲.۷ درصد از گازهای گلخانه‌ای نیز در این شرکت تولید می‌شود که باید گلوگاه‌ها و عوامل مؤثر در شدت مصرف انرژی شناسایی شود.

وی با بیان اینکه کارگروه‌های تخصصی انرژی پالایش و پخش به‌صورت دوره‌ای تشکیل می‌شود، تهیه شاخص‌های ارزیابی عملکرد انرژی شرکت‌ها و مقایسه آنها با یکدیگر نیز در این شرکت انجام شده است، گفت: تهیه دستور عمل سوخت و ضایعات نیز با هدف بهینه‌سازی مصرف انرژی در صنعت پالایش انجام شده است و با ایجاد سامانه دریافت اطلاعات انرژی پالایشگاه‌ها امکان مقایسه عملکرد مصرف انرژی پالایشگاه‌ها با یکدیگر و پالایشگاه‌های جهان با ضریب پیچیدگی یکسان با استفاده از این سامانه فراهم است.

وی با بیان اینکه اقدام‌های مختلفی برای کاهش شدت مصرف انرژی در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی انجام شده است، اظهار کرد: استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در صنعت پالایش در دستورکار قرار دارد. سه دوره ممیزی در پالایشگاه‌های کشور انجام شده است، صرفه‌جویی اقتصادی ناشی از بهینه‌سازی در پالایشگاه‌ها با استفاده از این ممیزی‌ها ۴۶۰ میلیون دلار برآورد می‌شود که با اقدام‌هایی بسیار کم‌هزینه محقق شده است.

او با بیان اینکه در ۶ سال گذشته برای پروژه‌های بهینه‌سازی در پالایشگاه‌ها ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است، با این حال باید به منابع بیشتر سرمایه‌ای برای اجرای این طرح‌ها دسترسی یابیم، گفت:  اکنون نیز ۵۷۱ میلیون دلار پروژه بهینه‌سازی با هدف کاهش معادل ۷ میلیون بشکه نفت خام مصرف انرژی در حال اجراست و ۳.۲ میلیون تن کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای با اجرای طرح‌های بهینه‌سازی در پالایشگاه‌ها را در کشور شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه  مهم‌ترین چالش در ناترازی مصرف بی‌رویه فرآورده‌های نفتی راهبردی شامل بنزین و گازوئیل است، گفت: فعالیت پالایشگاه‌ها بیشتر از ظرفیت طراحی، تعویق اجرای تعمیرات اساسی، استهلاک بالای تجهیزات و کاهش بازدهی فرآیندها و… از دیگر چالش‌ها در این زمینه بوده است.

عبدلی تمرکز بر بهینه‌سازی انرژی در نیروگاه‌ها را مهم‌ترین راهکار بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور دانست و افزود: نصف مصرف گاز نیروگاه‌های کشور معادل کل مصرف صنایع کشور است.

به گفته وی صدور مجوز برای واردات خودروهای کم‌مصرف، حذف یا تعدیل دستورالعمل‌های موجود در سر راه هوش مصنوعی، ایجاد زیرساختارهای مناسب برای تجارت کربن و اعطای معافیت‌های مالیاتی از جمله راهکارهای احتمالی برای بهینه‌سازی مصرف سوخت در صنعت پالایشی کشور است./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا