اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتتجارتراه و مسکنصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنعت و معدنصنعت ومعدن

ظرفیت بندری قشم به ۴۰ میلیون تن کالا رسید

دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: ظرفیت بندری قشم در حال حاضر به ۴۰ میلیون تن رسیده است که اثر بسیار خوبی در جابه جایی کالا داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)، حجت عبدالملکی دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی  گفت: در گام دوم انقلاب حرکت به سمت الگوی ایرانی _  اسلامی پیشرفت است که  مبتنی بر زیست بوم فرهنگی و اقتصادی بوده است. 

به گفته وی، از ۱۵ سال پیش مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت با مشارکت چند هزار نفر  تاسیس شده است و الگوی ایرانی _ اسلامی پیشرفت که اقتصاد مقاومتی در آن  مطرح شده است‌. 

او می گوید: اقتصاد مقاومتی به معنای آن است که با وجود همه مشکلات و موانع به هدف خود برسد و این تعریف به تایید همه اندیشمندان رسیده است .

عبدالملکی بیان کرد: یکی از ظرفیت های جدی که در ایران وجود دارد ظرفیت دریا است که مورد توجه قرار نگرفته است .

دبیر شورای عالی مناطق آزاد اظهار کرد: ۵ هزار و۸۰۰ کیلومتر سواحل دریای در کشور داریم که‌ دسترسی به آب های آزاد دارد و با توجه به آن که عمق دریا ها مناسب بوده امکان پهلوگیری کشتی های بزرگ در آن  وجود دارد‌.

عبدالملکی بیان کرد: ایرانی  یکی از دیرینه ترین کشورهای است که دریا در آن ایجاد شده و دریا است و  اولین کشوری بوده است که در  حوزه تجارت دریایی پیشگام بوده است و مقاصد اصلی تجارت دریا در آن ایجاد شده است‌.

وی با بیان اینکه در دوره قبل از انقلاب اسلامی کمترین اهمیت به حوزه حمل ونقل دریایی داده شده بود افزود: در ۵۰ تا ۶۰ سال گذشته الگوی  دریا گریزی داشته بودیم و این روند  امروز رو بهبود بوده است‌ اما همچنان با استانداردهای جهانی فاصله داریم.

وی افزود: در حال حاضر  جمعیت کمی در  سواحل  کشور ساکن است و سکونتگاه های کمی در این مناطق ایجاد شده ساکن شده است.

او گفت: نگاه توسعه دریا گریز  همواره در این بخش حاکم بوده که ناشی از نگاه غربی برای جلوگیری از پیشرفت بوده است اما بعد از  انقلاب سیاست ها تغییر کرده به طوری که  ظرفیت بازرگانی در این زمینه  ۱۳ تا ۱۴ برابر شده و ظرفیت کانتینری ما تقریبا ۱۰۰ برابر شده است و از نظر ساخت اسکله چندین برابر رشد داشته ایم و  از نظر مسافری هم  ۵۰ برابر افزایش داشته ایم.

او با اشاره به پیشرفت  ایران در حوزه کشتی سازی بعد از انقلاب  اسلامی گفت: در حوزه کشتی سازی قبل از انقلاب‌ پیشرفت چندانی نداشتیم اما در حال حاضر در حوزه شناور سازی و نفتکش سازی و کشتی تجاری به خود کفایی رسیده ایم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد اظهار کرد: در حوزه کریدور  شمال _ جنوب سرعت ما کم بوده و باید سرعت آن را افزایش دهیم و مناطق آزاد نقش اندکی در کردیور شمال جنوب دارد.

وی با اشاره به اینکه  ۴۸ منطقه آزاد و فعال  داریم که بخش زیادی از آنها در مرز ها است   گفت: تعداد زیادی از مناطق در شمال و جنوب  قرار داشته   است به طوری که  بخشی از مناطق از جمله منطقه آزاد  انزلی و منطقه آزاد مازندران را داریم.

او با اشاره به اینکه در جنوب شرق کشور منطقه آزاد چابهار که راهبردی ترین منطقه است را ایجاد کرده ایم گفت: منطقه ویژه شهید رجایی نقش اساسی در حوزه حمل ونقلی داریم .

او گفت: منطقه آزاد بوشهر جزو مناطق آزاد جدید است هم راه اندازی شده و منطقه آزاد  کیش و قشم که  البته‌  منطقه آزاد کیش کارکرد گردشگری داشته هم جزو مناطق مهم به شمار می رود‌.

دبیر شورای عالی منطقه آزاد گفت:  منطقه آزاد قشم دارای آبخور بسیار خوبی بوده و به طوری که با توسعه بنادر ۴۰ میلیون تن به ظرفیت بندری ما اضافه می شود. 

وی با اشاره به پل خلیج فارس گفت: پل خلیح فارس بندر عباس را به جزیره قشم متصل می کند که راه اندازی این پل به بندر شهید رجایی کمک بسیار زیادی می کند.

او گفت: اتصال بندر کاسپین _  رشت کاسپین که تا چند هفده دیگر راه اندازی می شود شاهد اتصال خلیج فارس به دریای خزر خواهیم بود. راه آهن چابهار کریدور شمال جنوب  تکمیل شده و میزان جابه جایی ها به ۸ میلیون تن ارتقا می یابد‌./باشگاه خبرنگاران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا