اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتتجارتصنعت و معدنصنعت ومعدن

عضو هیئت عامل صندوق توسعه ملی؛ وصول یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار از مطالبات صندوق توسعه

میر محمد صادقی گفت: طی یک سال گذشته توانستیم یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار از مطالبات خود را از بخش‌های نفت و گاز، ساختمان و پتروشیمی و فولاد وصول کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)، عضو هیئت عامل صندوق توسعه ملی گفت: ماموریت جدیدی که صندوق توسعه ملی دنبال می‌کند سرمایه گذاری با رویکرد بنگاه سازی است. یعنی ما ایجاد شغل می‌کنیم و به دنبال بنگاهداری نیستیم.

میرمحمد صادقی، عضو هیئت عامل صندوق توسعه با اشاره به سیاست‌های کلان صندوق توسعه ملی گفت: در این دوره وصول مطالبات از بخش خصوصی و دولت با شدت دنبال کردیم. حکمرانی صندوق در این دوره تثبیت شده و سلسله مراتب را شفاف کردیم. عملکرد صندوق و اطلاعات منابع و مصارف در رابطه با میزان وصول مطالبات همگی به صورت شفاف در دسترس عموم قرار گرفت و موضوعی محرمانه وجود ندارد.

او ادامه داد: حرکت به سمت سرمایه گذاری، با نوع بنگاه سازی تداوم پیدا کرد و ما به دنبال بنگاهداری نبودیم.

صادقی درباره بدهکاران بانکی گفت: ۴۰۰ میلیون دلار از بدهی بخش خصوصی را وصول کرده ایم. همچنین طی یک سال گذشته ۱۱۰ میلیون دلار از دارایی معوق تملک و تفاهماتی با بانک‌های عامل صورت گرفت که در آینده نزدیک ۲ میلیارد دلار دیگر از طلب صندوق توسعه ملی را وصول خواهد کرد و در ازای آن، طرح‌های افتتاح شده به بانک‌ها واگذار می‌شود. صندوق ۵۰۰ میلیون دلار در پروژه جدید ارزی در حوزه نفت و داروسازی سرمایه‌گذاری کرده است.

وی بیان کرد: سپرده‌گذاری ارزی دیگر اقدامی بود که به صورت یک ساله، دو ساله و سه ساله به مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار با برخی بانک‌ها قرارداد سپرده‌گذاری ارزی منعقد شده است. از ۳۶۵ طرح در قالب سپرده‌گذاری و عاملیت صندوق در این مدت ۲۱ طرح به صورت کامل تسویه شده است. در دو سال گذشته ۲۶ هزار میلیارد تومان از مطالبات خود را در اختیار بانک‌ها قراردادیم و ۱۴ هزار میلیارد تومان آن مربوط به یک سال گذشته بود.

وی توضیح داد: صندوق توسعه در مورد تعهدی که به بازار سرمایه داشت، ۱۰ هزار میلیارد تومان در اختیار این صندوق قرار داد که ۳ هزار میلیارد تومان آن فقط در یک سال گذشته پرداخت شده است./صداوسیما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا