اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخباربازارتجارتتشکلهاصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنعت و معدننساجی

مدیرعامل هاکوپیان مطرح کرد: پیامدهای قاچاق پوشاک؛ از تعطیلی واحدهای کوچک تا مشکلات زیست محیطی

رئیس انجمن صنایع پوشاک ایران با بیان اینکه واحدهای کوچک در حال تعطیلی و واحدهایی که قاچاق می‌فروشند در حال رشد هستند، گفت: خیلی از کالاهای قاچاقی که وارد می‌شود، غیراستاندارد هستند و اجازه استفاده و حتی سوزاندن آن‌ها را در برخی کشورها وجود ندارد، اما اینجا همین لباس‌ها زیر خاک دفن می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)، سومبات هاکوپیان در نشست خبری با بیان اینکه مافیای قاچاق سعی می‌کند در ارکان دولت و بخش خصوصی نفوذ کند و این مسائل امنیت کشور را هم تهدید می‌کند، تصریح کرد: صنعت پوشاک متعلق به جوان‌ها است و اگر اشتغال ایجاد شود شاهد ناامیدی و مهاجرات نخواهیم بود. خرید کالای ایرانی به معنی حمایت از اشتغال است. از طرف دیگر صنعت پوشاک در کشورهای توسعه یافته هم بسیار مهم است.

وی افزود: در رابطه با قاچاق پوشاک ما با مسئله محیط زیست هم دست به گریبان هستیم و خیلی از کالاهای قاچاقی که وارد می‌شود، غیراستاندارد هستند و اجازه استفاده و حتی سوزاندن آن‌ها را در برخی کشورها وجود ندارد. اما اینجا همین لباس‌ها زیر خاک دفن می‌شود.

هاکوپیان با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر کالاهای قاچاق از رده خارج هستند و قیمت آن‌ها پایین است، تصریح کرد: اطلاعات مربوط به قاچاق دقیق نیست، اما بنا بر روایت‌های دولتی و غیردولتی نزدیک به سه میلیارد دلار پوشاک قاچاق از طریق مناطق آزاد، ته‌لنجی کوله‌بری و غیره به کشور وارد می‌شود.

رئیس انجمن صنایع پوشاک ایران با اشاره به ارزش ۱۰ میلیارد دلاری بازار پوشاک ایران، اظهار کرد: ممکن است آمار مربوط به پوشاک قاچاق دقیق نباشد، اما مشاهدات میدانی حاکی از این است که واحدهای کوچک در حال تعطیلی و واحدهایی که قاچاق می‌فروشند در حال رشد هستند.

وی با بیان اینکه اولین عامل قاچاق این است که تولیدکنندگان در شرایط تحریم، برای تامین مواد اولیه باید هزینه بالاتری بپردازند، تصریح کرد: این در حالی است که کالای قاچاق هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند. همچنین در سال‌های گذشته حتی تابلوهای شرکت‌هایی که ستاد اعلام کرد قاچاق هستند، جمع نشده است‌. در مجموع عامل ورود کالای قاچاق به کشور این است که سود دارد.

هاکوپیان با بیان اینکه تولیدکنندگان با واردات قانونی که حقوق گمرکی و مالیات پرداخت کند، مشکلی ندارند، گفت: اما کالای قاچاق که عمدتا جنس بنجل و از رده خارج است، با هزینه کم و وارد می‌شود که خیلی ارزان است. بنابراین این رقابت ناعادلانه است.

وی با بیان اینکه در صورت مقابله با قاچاق، تولیدکنندگان توان تامین کامل نیاز بازار را دارند، اظهار کرد: در حال حاضر بیشتر کارخانه‌های پوشاک با ۷۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند.

رئیس انجمن صنایع پوشاک ایران درباره تاثیر آزاد شدن واردات پوشاک بر کاهش قاچاق پوشاک نیز گفت: آزاد شدن واردات به کاهش قاچاق کمک نمی‌کند. زمانی که واردات آزاد بود هم این مشکل وجود داشت و حتی در مقطعی وزیر وقت صنایع گفته بود که واردات رسمی پوشاک ۶۰ میلیون دلار و واردات غیررسمی شش میلیارد دلار بود و آن زمان هم کالاهای قاچاق به صورت کیلویی وارد کشور می‌شد. در مجموع اگر کنترل واقعی در شبکه توزیع نباشد، قاچاق کنترل نمی‌شود.

وی همچنین درباره صادرات پوشاک گفت: در دو دهه گذشته صادرات پوشاک نزدیک به صفر بوده و مهم‌ترین دلایل این وضعیت هم مشکلات نقل و انتقال پول و مشکلات مربوط به تامین مواد اولیه بوده که هر دو به دلیل تحریم‌ است.

هاکوپیان در پایان گفت که اشتغال مستقیم در بخش تولید پوشاک حدود ۵۰۰ هزار نفر و مجموع اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ۲ تا ۲.۵ میلیون نفر است./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا