اخباربرگزیدهاستان هااصفهاناقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخبارتجارتشرکتهاصنایع معدنیصنعت و معدنصنعت ومعدن

مدیرعامل مجموعه فولاد مبارکه : سهم ناچیز فولاد در افزایش قیمت خودرو و لوازم خانگی

طیب نیا می گوید: در افزایش 300 تا 400 تومانی قیمت خودرو، فولاد نهایتا 6 تا 7 میلیون تومان نقش دارد و لذا اینکه سهم فولاد را در گرانی خودرو و لوازم خانگی بسیار اغراق آمیز اعلام می کنند دور از واقعیت است.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولیدآنلاین)،صنعت فولاد کشور در حالی با چالش هایی همچون محدودیت منابع آبی و انرژی مواجه است که برخی فعالان این بخش معتقدندمی توانست با یک مدیریت صحیح از اینکه این محدودیت های تبدیل به چالش شود جلوگیری کرد. از سوی دیگر از حواشی پیرامون صنعت فولاد کشور، تاثیر این صنعت بر گرانی ها و افزایش قیمت‌های صنعت خودرو و لوازم خانگی است که محمد یاسر طیب نیا مدیرعامل مجموعه فولاد مبارکه در این خصوص معتقد است این تحلیل ها و استدلال های نیاز به اصلاح دارد و چندان صحیح نیست. برای بررسی آنچه در صنعت فولاد می گذرد گفتگویی با وی انجام شده است که در ادامه می خوانید:

در ابتدا کمی در خصوص حواشی های اخیر که در رابطه با سودآوری شرکت فولاد مبارکه پیش آمده است شفاف سازی کنید. به این معنا که سودآوری این شرکت به چه ترتیبی است و آیا باید انتظار سودآوری از این شرکت داشت یا خیر؟

همانطور که می دانید شرکت فولاد مبارکه از بزرگترین شرکت های بورسی است که در تراز جهانی کار می‌کند. در واقع ما امروز شاهد سودآوری این مجموعه، پیرو سرمایه گذاری های متعددی هستیم که در سنوات گذشته در زنجیره تولید فولاد شکل گرفته است. در حقیقت در حوزه های مختلف این ظرفیت برای مجموعه ایجاد شده است به طوری که در حال حاضر در حوزه صادرات ما ظرفیت ارز آوری خوبی برای کشور داریم. ضمن اینکه در حوزه برطرف کردن نیازهای داخلی و عرضه محصولات جدید با ارزش افزوده بالا هرروز ما محصولات جدید به بازار عرضه می کنیم. به عنوان مثال سال گذشته چهارده محصول جدید از جمله «استنلس استیل» به بازار عرضه کردیم. این در شرایطی است که اگر محصولات معمولی بر فرض ۵۰۰ یا ۶۰۰ دلار ارزش داشته باشند ارزش این محصول تولیدی ما ۳ تا ۵ هزار دلار است. با این تفاسیر با توجه به این اتفاقات و سرمایه گذاری که در حوزه بالا دست معادن و همچنین در حوزه زنجیره ارزش سنگ یا رنگ شکل گرفته این مجموعه را تبدیل به یک مجموعه سود آور کرده است که سود پایدار برای سهامدار به ارمغان می آورد. البته باید بدانید که این سودآوری چندان هم چیز عجیب غریبی نیست. بلکه تنها سرمایه گذاری درست و به جا است؛ یعنی شما امروز اگر مارکت کپ (ارزش نقدی) این مجموعه را در نظر بگیرید بالای ۵۰۰ میلیارد تومان است.

سودآوری شما در سال ۱۴۰۱ چقدر بوده است؟

برای سال ۱۴۰۱ در آینده نزدیک صورت های مالی دقیق تر ارائه خواهد شد اما می توان گفت در سالی که گذشت ما بیش از ۳۰ درصد حاشیه سود داشتیم و بالای ۵۰ هزار میلیارد تومان سود در فولاد مبارکه شکل گرفته است.

برای سال جدید شرکت فولاد مبارکه چه برنامه ایی در نظر دارد؟

برای سال جدید تداوم روندی که سال قبل داشته ایم در دستور کار ما است. در حقیقت برنامه ما حداکثر استفاده از ظرفیت هایی است که داریم. به این واسطه شاهد هستید که رکورد های قابل توجهی در فروردین و اردیبهشت به ثبت رسیده است، البته خوشبختانه سال قبل هم رکوردهای خیلی خاص و خوبی خداروشکر زده شد. به این ترتیب امسال نیز سعی داریم برنامه های سال قبل را ادامه دهیم به طوری که در سال جدید در مدار قرار گرفتن نیروگاه سیکل را در فاز یک و دو خواهیم داشت. این امر به ما کمک میکند بخشی از قطعی برق را کم کند و تولید برق داشته باشد تا بتوانیم در فصل گرم سال بخشی از افت تولید را جبران کنیم.

آیا امسال هم قطعی برق دارید؟

بله قطعی برق از الان شروع شده است، دقیقا همانطور که سالهای قبل قطعی داشتیم .

با این تفاسیر آیا این تولید برق به داشتن برق پایدار به شما کمک می کند یا خیر؟

در واقع این تولید برق کمک می کند که افت تولید ما کمتر از قبل باشد.

توسعه فولاد هرمزگان در چه شرایطی است؟

در این زمینه نیز از یکسو خطوط جدید و از سوی دیگر تکمیل خطور فعال فعلی در دست اقدام است و در واقع در مرحله انتخاب پیمانکار آن هستیم.

شرایط فولاد مبارکه در سهام عدالت چگونه است؟

سهام عدالت از سهامداران اصلی ما هستند و یکی از اهداف اصلی توسعه اقتصادی، توزیع عادلانه ثروت است آن هم در شرایطی که نزدیک به ۵۰ میلیون نفر سهامدار عدالت سهامدار ما هستند. در واقع همانطور که می دانید ۳۰ درصد سهام ما سهامداران عدالت هستند.

با این تفاسیر ما معتقدیم مجموعه فولا مبارکه نقش محوری در توزیع ثروت بین طبقات مختلف جامعه دارد که بخش از آن مربوط به سهام عدالت است، بخشی دیگر صندوق های بازنشستگی، تامین اجتماعی، بیمه ها و… هستند که همگی سهامدار ما هستند. به این ترتیب بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون نفر سهامدار هستند و در توزیع سود منافع اصلی مجموعه شامل حال همین سهامداران می‌شود. آن هم در شرایطی که توزیع ثروت بین این قشر متوسط به پایین جامعه است

شما چه حمایتی از کارگران خود کرده اید؟

رویکرد ما همواره این بوده است که اگر سودآوری در شرکت شکل میگیرد به همت کارگران و طبقات مختلف کارگری است که در شرکت انجام وظیفه می‌کنند. لذا اگر سودآوری حاصل می شود باید ذینفع اصلی همین کارگران باشند. در این راستا همواره رسیدگی به کارگران رویکرد اصلی ما بوده و متاسفانه خیلی مواقع نیز تحت فشار از جوامع پیرامونی هستیم که به واسطه محدودیت هایی که آنها دارند ما را محدود می‌کنند. در غیر این صورت الویت اول ما کارگر و طبقه زحمتکش ما است.

از نگاه شما فولاد چقدر در گران شدن خودرو و لوازم خانگی نقش دارد؟

امروز معمولا علت گران شدن خودرو و لوازم خانگی را فولاد عنوان می کنند اما این حرف نیاز به اصلاح دارد؛ به این معنا که گفته می شود چون فولاد محوری ترین عامل تولید این کالا ها است اگر ما فولاد در کشور نداشتیم و تولید فولاد خصوصا در شرایط تحریمی نداشتیم، بسیاری از این صنایع متوقف می شدند! اما خیر به نظر بنده این به معنای این نیست که نقش ما در قیمت این کالا ها نقش اساسی است. به عنوان مثال در یک خودرو ۷۰۰ یا ۸۰۰ کیلو نهایتا ۹۰۰ کیلوگرم فولاد به کار می رود. بنابراین در حالی که ما سال قبل یک درصد میانگین کاهش قیمت داشتیم

پس چرا قیمت خوردو و لوازم خانگی باز هم افزایش پیدا کرد؟

پس این نشان میدهد وابستگی در این دو صنعت وابستگی به قیمت فولاد بسیار پایین است. در سال جاری نیز اگر افزایش قیمت فولاد را در قیمت خودرو بخواهیم لحاظ کنیم نهایت ۶ تا ۷ میلیون تومان می شود. به عبارت دیگر در افزایش ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیونی قیمت خودرو، فولاد سهمی بیش از ۶ تا ۷ میلیون تومان ندارد . لذا افزایش قیمت خودرو ارتباط چندانی به نرخ فولاد ندارد./ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا