اقتصاداهم اخباربانک، بیمه و بورستشکلها

مشکلات اصلی از دید برخی از فعالان اقتصادی در خردادماه ۱۴۰۱

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد (تولید آنلاین) به نقل از اتاق بازرگانی ایران براساس نظرسنجی انجام شده از فعالان اقتصادی ضمن اعلام آمارو روند شاخص های اقتصادی به ارائه برخی از مشکلات اصلی از دید برخی از فعالان اقتصادی در خرداد ماه ۱۴۰۱ پرداخته است.

  • در خردادماه بسیاری از تولیدکنندگان با قطعی برق روبرو بوده‌اند و تولید کاهش یافته است که این قطعی در صورت ارائه برنامه قبلی و منظم قابل‌برنامه‌ریزی خواهد بود اما درصورتی‌که به‌دفعات زیاد باشد و برنامه زمان‌بندی مشخصی نداشته باشد یا قطعی طبق زمان‌بندی اعمال نشود باعث از بین رفتن مواد اولیه در برخی از صنایع خواهد شد.
  • عدم همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت در قیمت‌گذاری و اعمال قیمت‌گذاری دستوری در بعضی از رشته فعالیت‌ها و پایین نگه‌داشتن قیمت فروش بدون در نظر گرفتن حاشیه سود درست باعث کاهش درآمد و زیان‌ده شدن برخی از صنایع شده و آن‌ها را به مرز تعطیلی کشانده است. (صنایع فلزی، صنایع شیمیایی و …)
  • افزایش قیمت ارز منجر به بالا رفتن قیمت مواد اولیه شده که به همراه افزایش هزینه سایر نهاده‌ها بر افزایش قیمت محصول تأثیرگذار بوده و با توجه به کاهش قدرت خرید مردم با کاهش تقاضای مشتریان روبرو شده‌اند (صنایع غذایی، صنایع شیمیایی و…)
  • با رفع قانون تعهدات ارزی، شرایط برای صادرکنندگان بهتر خواهد شد و دلار جایگاه واقعی خود را پیدا خواهد کرد و به سمت تک‌نرخی شدن می‌رود. (صنایع فلزی)
  • با حذف ارز ترجیحی مبلغ تمام‌شده کالاهای تولیدی افزایش یافته ولی عدم همکاری بانک‌ها در ارائه تسهیلات منجر به افزایش قیمت خواهد شد و قیمت‌های کنونی مربوط به سال قبل است در صورت ارائه قیمت‌های جدید فشار زیادی به اقشار جامعه وارد خواهد شد. (صنایع شیمیایی، صنایع غذایی)
  • بسیاری از صنایع با کمبود شدید نقدینگی روبرو هستند و بانک‌های عامل تسهیلات ریالی و ارزی ارائه نمی‌دهند. (صنایع شیمیایی، کشاورزی)
  • از بین رفتن صنعت دام و طیور به دلیل کمبود منابع و نهاده‌های مورد نیاز، باعث رکود در صنایع پایین‌دستی مانند شرکت‌های تولیدی داروهای دامی نیز خواهد شد. (شیمیایی، کشاورزی)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا