اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتتشکلهاسیاسیصنعت و معدنصنعت ومعدن

نایب رییس کمیسیون صنعت اتاق ایران: دخالت در انتخابات اتاق تاثیر مثبتی ندارد/ حراست وزارت صمت مرجع تعیین کننده نیست

عباس جبالبارزی اظهار داشت: آقای سلاح‌ورزی قانونا رییس اتاق بوده و به ایشان رای داده‌ شده‌ است. بهترین کار اینکه شورای عالی نظارت به رای بخش خصوصی احترام بگذارد و اجازه دهد فعالیت خود را انجام بدهند.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)،عباس جبالبارزی، نایب رییس کمیسیون صنعت اتاق ایران، در خصوص جلسه شورای عالی نظارت بر انتخابات اتاق ایران گفت: رییس اتاق ایران، آقای سلاح ورزی، در یک فرایند قانونی و براساس قانون انتخاب شده‌ و رای هیات نمایندگان را هم دارا است. باید ببینیم دلایل شورای عالی نظارت برای این کار چیست؟ مطرح می‌کنند که نهادهای نظارتی این صلاحیت را رد کرده‌اند، در صورتی‌که طبق آیین نامه انتخابات اتاق بازرگانی، وزارت اطلاعات باید ظرف ۱۰ روز در خصوص این صلاحیت اقدام می‌کرد، در حالیکه براساس دانسته‌های ما در این مهلت قانونی نامه‌ای دال بر عدم صلاحیت ایشان، دریافت نشده‌ است.

وی ادامه داد: بعد از انتخابات حراست وزارت صمت اعلام کرده‌ که ایشان نمی‌توانند شرکت داشته‌ باشند، باید توجه داشت که حراست وزارت صمت مرجع تعیین کننده ما نیست. بنابراین، آقای سلاح‌ورزی قانونا رییس اتاق بوده و به ایشان رای داده‌ شده‌ است. بهترین کار اینکه شورای عالی نظارت به رای بخش خصوصی احترام بگذارد و اجازه دهد فعالیت خود را انجام بدهند. تمام مشکل کشور در حال حاضر ریاست سلاح ورزی نیست.

جبالبارزی افزود: بخش خصوصی ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر را انتخاب می‌کنند که نمایندگان این بخش هستند، مثل مجلس که نماینده مردم است. از همین روی، قانونا ایشان ریاست این نمایندگان را برعهده دارد، حالا اینکه همه کار را زمین گذاشته و می‌خواهند ایشان را برکنار کنند، به نظرم نادیده گرفتن رای بخش خصوصی است که مبنای قانونی هم ندارد، چون ما هیچ نامه‌ای از وزارت اطلاعات دریافت نکرده‌ایم.

وی گفت: اگر وزارت اطلاعات به عنوان چشم نظام، حتی همین الان ایشان را رد صلاحیت کند ما کاملا می‌پذیریم و به دنبال توضیح آن هم نیستیم، چون مطابق قانون است، اما اکنون این‌طور نیست. طبیعتا از نظر ما این رد صلاحیت منطقی نیست. بخش خصوصی به این بلوغ رسیده و می‌داند چه کسی را برای این جایگاه انتخاب کند. هیات نظارت از نظر قانونی نمی‌تواند این کار را انجام بدهد، این هیات و انجمن کارشان تایید کاندیدا و سپس نظارت بر فرایند انتخابات است تا سالم برگزار شود.

جبالبارزی گفت: مجدد تکرار می‌کنم اگر وزارت اطلاعات به عنوان چشم نظام، صلاحیت آقای سلاح ورزی را تایید نمی‌کند، باید رسما اعلامیه بدهد که ایشان به این دلایل صلاحیت ندارند. در اینصورت بخش خصوصی هم گردن می‌نهد و این یک فرایند قانونی‌ است.

نایب رییس کمیسیون صنعت اتاق ایران گفت: اگر این برکناری با نظر فعلی انجام شود، به معنای نادیده گرفتن رای بخش خصوصی و جایگاه آن و عملا دخالت در انتخابات است که طبیعتا اثر منفی دارد. در کل کشور انتخاباتی انجام، هیات رییسه تشکیل و یک نفر به عنوان رییس برگزیده شده که رییس قانونی اتاق است. در مقابل، این کار باعث می‌شود بخش خصوصی احساس کند، برای همین جایگاه کوچکی هم که دارد ارزشی قایل نشده‌اند. ما در دولت قدرتی نداریم و در حقیقت اینجا نیز بخش خصوصی را تحمل نمی‌کنند.

وی متذکر شد: اتاق بازرگانی مشاور سه قوه است، آیا کسی با مشاور خود چنین رفتاری می‌کند؟ اتاق نماینده بخش خصوصی است و باید به توسعه صادرات و گسترش بازار بنگاه‌ها کمک کند. وقتی دچار چنین وضعیتی می‌شود و اصطلاحا در برزخ قرار می‌گیرد، چگونه می‌تواند وظایف خود را عمل کند؟ باید طبق یک فرایند قانونی عمل شود وگرنه اینکه نظر دولت این است که قانونی نیست و مسلما اثر مثبتی ندارد./ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا