اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتتجارتحمل و نقلصنعت و معدنصنعت ومعدنفن آوری و ارتباطات

پست ایران در مسیر هوشمندسازی

طبق گفته مدیرعامل شرکت ملی پست، در مسیر هوشمندسازی این شرکت دو خدمت نوین باجه نمونه تحویل-دریافت و باجه‌های سیار قبول مرسولات پستی با استفاده از توان متخصصان داخلی و همکاری بخش‌خصوصی راه‌اندازی شد.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)، پس از شرایط ایجاد شده برای پست پس از دوران کرونا فرصت خوبی برای دفاتر پستی ایجاد شد تا در این چارچوب به سمت و سویی حرکت کنند که مجبور باشند نیاز مشتریان را محقق کنند و عملاً این به ارتقای خدمات پستی خواهد انجامید؛ در کنار این واقعیت‌ها موضوع توسعه هوش‌ مصنوعی و فناوری‌های تحول‌آفرین هم به‌عنوان یکی از ابزارهای کارآمد برای توسعه بهره‌وری مورد توجه است که از این جهت نفوذ این فناوری‌ها در حوزه خدمات پستی محسوس است و زمینه‌های آن در استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوین دیده می‌شود.

در این میان پدیده هوش مصنوعی هم به آسان‌تر شدن پیشرفت‌های علمی کمک کرده و به نظر می‌رسد توانایی‌های هوش مصنوعی محدود به قوه تخیل ما و قدرت رایانه‌هاست؛ در حالی که مزایای هوش مصنوعی واضح و روشن است، اختلاف نظرهایی نیز پیرامون این فناوری وجود دارد اما با همه این تفاسیر هوش مصنوعی می‌تواند تأثیراتی بر آینده هم داشته باشد.

هوشمندی دولت و خدمات یکی از مهم ترین اهداف دولت سیزدهم به شمار می‌رود و صنعت پست هم همزمان با سایر حوزه این امر مهم را دستور کار خود قرار داده است که می‌توان به صندوق‌های پستی هوشمند اشاره کرد که بدون دخالت عامل انسانی کار خود را انجام می‌دهند. به گفته وزیر ارتباطات هر بسته پستی که وارد شبکه پستی می‌شود یک گره از فردی را باز می کند و سالی ۳۰۰ میلیون بسته پستی توسط این شرکت جابه جا می شود همچنین بارها بر هوشمندسازی پست صحبت و تاکید شده و قدم‌های خوبی در این زمینه برداشته شده است، اما باید این موضوع شتاب بگیرد.

در همین رابطه اخیرا آیین رونمایی از دو سرویس نوین پستی در ناحیه پستی مفتح برگزار شد و محمود لیائی در این آیین با تاکید بر استفاده حداکثری از توان بخش خصوصی و خلق سرویس‌های نوین اظهار کرد: با بهره گیری از نظرات کارشناسی، تمام تلاش خود را به کار می‌بندیم تا ضمن تقویت ناوگان سیار، این الگو در شهرستان‌های کوچک و مراکز استانها پیاده‌سازی شود.

وی در ادامه گفت: هدف ما از حضور در این نشست راه اندازی مقدماتی سرویس‌های متنوع و با ارزش افزوده بالاتری است که قرار است وارد شبکه پستی کشور شود. رویکرد ما باید تعریف سرویس‌های با ارزش افزوده بیشتر و بهره‌گیری از اطلاعات و داده‌ها به جای ترافیک فروشی سنتی باشد.

رئیس هیئت مدیره شرکت ملی پست ابراز امیدواری کرد با همراهی و مشارکت بخش خصوصی و استفاده از توان این شرکت ها در حوزه لجستیک و داده های غنی اطلاعاتی این شرکت خدمت رسانی بهتری به مشتریان داشته باشیم.

او همچنین با انتشار پستی در یک پیام‌رسان داخلی گفت: در مسیر هوشمندسازی پست دو خدمت نوین باجه نمونه تحویل-دریافت و باجه‌های سیار قبول مرسولات پستی با استفاده از توان متخصصان داخلی و همکاری بخش‌خصوصی راه‌اندازی شده است. این اقدام به منظور ارتقای سطح رضایتمندی و حرکت به سمت خلق خدمات با ارزش‌افزوده صورت گرفته است.

پیش از این این مقام مسئول از ورود ۱۰ هزار صندوق پستی هوشمند سال آینده به عرصه پستی خبر داد و اعلام کرد در حال حاضر شرکت ملی پست تقریبا ۱۹ صندوق پستی هوشمند دارد./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا