اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخبارتجارتحمل و نقلخودروشرکتهاصنعت و معدنمحیط زیست

گام جدی خودروسازان داخلی برای تولید خودروهای برقی و هیبریدی

به‌دنبال تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت برای عرضه و تولید اتومبیل‌های برقی و هیبریدی، این روزها شاهد برداشته شدن نخستین گام‌ها در این زمینه توسط برخی خودروسازان هستیم.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد، با وضعیت کنونی که در صنعت خودروسازی جهان شاهد هستیم، برقی‌سازی خودروها و استفاده از اتومبیل‌های هیبریدی و الکتریکی یک الزام تاریخی است؛ اما حرکت به این سمت و سو در کشورمان الزاماتی نیاز دارد.

پیش از این «عباس علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: با همکاری شهرداری تهران، وزارتخانه‌های کشور، نفت و نیرو، برنامه داریم تا پایان سال شاهد حضور ۲۰۰‌هزار موتورسیکلت و ۵۰ هزار خودروی برقی در شهر تهران باشیم.

وی با بیان اینکه حمل‌ونقل برقی کشور یکی از اولویت‌های اصلی وزارت صمت در دوره جدید خواهد بود، گفت: در وزارتخانه از همان روزهای ابتدایی به همکاران‌مان اعلام کردیم تا یک برنامه جامع و دقیقی را درباره طرح حمل‌ونقل برقی آماده کنند و شهر تهران را به عنوان شهر پایلوت (نمونه) این امر مشخص کردیم.

بر پایه این گزارش، با توجه به آشفته بازار کنونی خودرو و عدم تطابق عرضه و تقاضا، از حدود یک سال قبل فراهم کردن مقدمات واردات خودرو در دستور کار دولت قرار گرفت و در این میان شرکت‌های خودروساز نیز یک به یک در این عرصه ورود کردند تا سهمی در تنظیم بازار داشته باشند.

در این میان، مسائل و مشکلات زیست محیطی، آلودگی هوا و همچنین مصرف بنزین در کشور سبب شده تا شرکت‌ها واردات خودروهای هیبریدی و برقی را نیز در دستور کار خود داشته باشند؛ امری که پیش از هر چیز نیازمند تامین زیرساخت‌های مورد نیاز از جمله ساخت ایستگاه‌های شارژ باتری است.

در تازه‌ترین حرکت شرکت‌ها، گروه صنعتی ایران خودرو اقدام به واردات دو مدل خودروی کم مصرف بنزینی و خودروی هیبرید کرد که نوع بنزینی آن ۶.۲ لیتر و نوع هیبریدی آن ۴.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش بنزین مصرف می‌کند.

«علیمردان عظیمی» مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در آیین رونمایی از دو خودروی مذکور افزود: در تلاشیم با توجه به مسائل و مشکلات زیست محیطی آلودگی هوا و همچنین مصرف سوخت، خودروی هیبریدی یاد شده را در حمل و نقل عمومی به کار بگیریم.

وی همچنین از ساخت و داخلی‌سازی این خودرو در گام دوم خبر داد.

عظیمی با تاکید بر اینکه ایران خودرو نخستین شرکتی است که ساختار خودروهای برقی داخلی را دارد، خاطرنشان‌کرد: از آنجایی که هزینه‌های تولید خودروهای برقی به‌طور معمول بالاتر از خودروهای احتراق داخلی است، انتظار می‌رود وزارت صمت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از آن حمایت کنند.

مدیرعامل ایران خودرو ادامه‌داد: در این صورت یکی از سایت‌های خود را به تولید خودروهای برقی و هیبریدی اختصاص خواهیم داد.

وی اظهار داشت: ایران خودرو به‌زودی نخستین گام را برای ساخت خودروهای برقی و هیبریدی خواهد برداشت و امیدواریم در کمتر از دو سال آینده بتوانیم به عرضه، تولید و شماره گذاری این خودروها بپردازیم./ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا