اقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخباربانک، بیمه و بورستجارتصادرات و وارداتصنعت و معدنصنعت ومعدنیادداشت

یادداشت/ عدلیه امدادگر تولید و تجارت به قلم امیرحسین کاوه

قوه قضائیه همواره بر حمایت از سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و امنیت آنان ،حمایت از اشتغال و کمک به تولید را یکی از برنامه‌های اصلی خود اعلام کرده است.

قوه قضائیه همواره بر حمایت از سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و امنیت آنان ،حمایت از اشتغال و کمک به تولید را یکی از برنامه‌های اصلی خود اعلام کرده است.

این قوه تلاش نموده با صنعت گران و بازرگانان همراه و راه دولت برای رفع موانع تولید را هموار نمایند.

حرکت های چند سال اخیر روسای قوه قضائیه در حمایت از تولید تحسین برانگیز است.

حمایت عدلیه از تولید و کمک معنوی و قضایی در هنگامه ی بحران های حتی یک کارخانه ی تولیدی که با صدها مشکل دست و پنچه نرم می کند می تواند امداد رسانی اورژانسی کند.

جلوگیری از تعطیلی کارخانجات بعلت مسائل بانکی یا تعزیراتی یا گمرکی بارها اتفاق افتاده که دعای خیر کارگران و کارفرمایان را برای دستگاه قضا به همراه داشته.

اگر دستگاه عدلیه کشور شناختی درست تر و روشنگرانه نسبت به معضلات صنعت کشور در شرایط تحریم و رکود تورمی داشته باشد، و یا دید واقع گرایانه از محیط کسب و کار در شرایط غبار آلود اقتصادی فعلی را برای دستگاه‌های اجرایی و حتی قضات ترسیم کند، سبب عدم صدور آرایی که منجر به اخلال در استمرار اشتغال و بیکاری کارگران است خواهد بود

امروزه قانون هایی در کشور از جمله قانون تجارت، قانون مناقصات و مزایده ها، قوانین تعزیراتی و نظارتی، برخی از قوانین گمرکی خصوصا در فرآیند ثبت سفارش مواد اولیه تا تخصیص ارز و تا ترخیص و رفع تعهد ارزی قوانین بنادر کشور،و معضلات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی موضوعات پیمانکاری و مسئله تورم و تعدیل ها، موصوع مهم تضامین بانکی و هزینه های سرسام آور و مسائل تامین اجتماعی و بیمه و حتی رخدادهای اتاق بازرگانی بایستی بر اساس واقعیت های ملوس امروز کشور دیده شود.

اکنون نمی توان توجه به محدویت های نقل و انتقال پولی و چگونگی دور زدن های تحریم و همزمان رعایت قوانین موجود نداشت. بسیاری از این قوانین که عدم انجامش جرم است برای شرایط عادی و چه بسا المثنای قوانین کشورهای بی مخمصه دیگر بوده. امروز که ما در جنگ اقتصادی هستیم باید مقررات ترسیم شده،متناسب با شرایط اضطرار داشته باشیم بسیاری از الزامات نیاز به بازبینی جدی دارد.

در استان‌ها ستاد‌های استانی حمایت از اقتصاد مقاومتی به طور منظم تشکیل جلسه می‌دهند و همکاری تنگاتنگی با فعالان اقتصادی و کارآفرینان دارند، باید کاری کرد که تولید کننده با قوانین و آیین نامه های نا مفهوم و گوناگون و متغییر دست و پا گیر سر و کارش به دادگاه ها کشیده نشوند که بعد از آن ستادهای ویژه بخواهند چرخ های ماشین تولید صنعت گر که در چاله ی مقررات غیر ضرور افتاده را با یدک کش ستادهای تسهیل بیرون بکشند.

قوای کشور اثبات کرده اند حامی تولید هستند، رهبر معظم انقلاب بارها به یاریگری تولید و تجارت کشور تاکید داشته اند.

پیشنهاد می کنیم قضات و مدیران قضایی در استان‌ها جهت لمس مشکلات ما چند روز در ماه را به سرکشی از خطوط تولید و نشستن پای منبر و کرسی تجربه ی پیشکسوتان صنعت و مدیران کارخانجات بنشیند، آنگاه دست در دست تولید کنندگان به مهر و مدد دهند و از دیدگاه یک صنعتگر دلسوز ایران، احکام قضایی را واقع گرایانه بر روی کاغذ عدلیه جاری کنند. همانا که عدلیه همواره امدادگر تولید و تجارت بوده است.

منبع: روزنامه جام جم هفتم تیر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا