اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتانرژیصنعت و معدنصنعت ومعدنمحیط زیست

۹ درصد از انرژی کشور در پتروشیمی مصرف می‌شود/به دنبال بهینه‌سازی مصرف هستیم

مدیر بهینه‌سازی مصرف انرژی شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: ۹ درصد از انرژی کشور در صنعت پتروشیمی مصرف می شود که اگر در این صنعت بهینه‌سازی صورت بگیرد، ۱۰ درصد از این مقدار کاهش می‌یابد که معادل یک درصد مصرف انرژی کشور است.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید و اقتصاد)، مرتضی اشرفی‌شهری در نخستین نشست هم‌اندیشی مدیریت انرژی، حساب و بازار بهینه‌سازی با بیان ینکه تعداد مجتمع‌های تولیدی پتروشیمی ۷۲ مجتمع است، اظهار کرد: سه مجتمع تأمین سرویس‌های جانبی نیز فعال هستند و در زمینه بهبود عملکرد انرژی و بهینه‌سازی بیشتر بر تجهیزات تمرکز کردیم، اما اکنون در زمینه فرآیندها و سرمایه انسانی نیز ورود کرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه در چهار بخش برای بهینه‌سازی انرژی در صنعت پتروشیمی اقدام کرده‌ایم، گفت: این بخش‌ها شامل مدیریت مصرف، پایش و اندازه‌گیری، اقدام‌های فناورانه و مراودات سازمانی و فراسازمانی می‌شود.

او با بیان اینکه در اوج مصرف نخستین اقدام قطع گاز پتروشیمی‌هاست، گفت: این اقدام بهره‌وری در صنعت پتروشیمی را پایین می‌آورد و باید مورد بازنگری قرار بگیرد.

مدیر بهینه‌سازی مصرف انرژی شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه تا دو سال آینده همه مجتمع‌های پتروشیمی استاندارد ایزو ۵۰۰۰۱ را دریافت خواهند کرد، گفت: راهکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت در بهینه‌سازی مصرف انرژی مورد توجه است و برای این موضوع برنامه‌هایی را در دستور کار داریم.

اشرفی با اشاره به برنامه‌های درنظر گرفته شده، تصریح کرد: یکی از الزام‌ها در اقدام‌های فرهنگی این است که باید مخاطب را بشناسیم و زمینه مناسب را شناسایی کنیم.

وی با اشاره به چالش‌های موجود در این حوزه تاکید کرد: چالش‌های مجتمع‌های پتروشیمی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی شامل اجرا نشدن ماده ۱۲ رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، افت ارزش حرارتی گاز طبیعی، تأمین‌نشدن پایدار خوراک و سوخت مجتمع‌ها در فصل سرد، اجرایی‌ نشدن بازار بهینه‌سازی، فقدان یا اجرا نشدن اهرم‌های تشویقی و نبود امکان تأمین تجهیزات مورد نیاز از منابع داخلی است.

وی با بیان اینکه مدیریت انرژی به‌صورت مجزا قابل اجرا نیست و باید هماهنگ حرکت کنیم، اظهار کرد: بهینه سازی مصرف انرژی موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا