اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتانرژیاهم اخباربازاربانک ، بورس وبیمهبانک، بیمه و بورستجارتتشکلهاصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنایع معدنیصنعت و معدنصنعت ومعدن

احتمال کاهش صادرات فرآورده‌های نفتی/ کسری سامانه نیما به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: پارسال ما ۴.۶ میلیارد دلار صادرات داشتیم که قطعا تا پایان امسال شاهد کاهش این رقم خواهیم بود و این بزرگترین خیانت به تولید و صادرات است. سامانه نیما ۶ میلیارد دلار کسری دارد که این رقم امسال به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد (تولید آنلاین)، احمد معروف‌خانی در نشستی با موضوع موانع پیش روی حوزه تولید و صادرات فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه تصمیم اخیر بانک مرکزی اتحادیه را مشمول تعهد ارزی و ارائه در سامانه نیما کرده است، اظهار داشت: این تصمیم با اقتضای گروه کالایی صادرکنندگان عضو اتحادیه همخوانی ندارد و کارشناسی نیست و آسیب فراوانی را به بخش صنعت منجر خواهد شد و همچنین موجب عدم انتفاع و تعطیلی واحدها می شود. البته وزارت نفت و صمت نیز دیدگاه ما را قبول دارند اما بانک مرکزی هیچ توجهی به این موضوع ندارد.

وی با بیان اینکه تصمیم بانک مرکزی موجب کاهش آمار صادرات فراورده ها خواهد شد، گفت: پارسال ما ۴.۶ میلیارد دلار صادرات داشتیم که قطعا تا پایان امسال شاهد کاهش این رقم خواهیم بود و این بزرگترین خیانت به تولید و صادرات است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآوردهای نفت، گاز و پتروشیمی خاطرنشان کرد: سامانه نیما ۶ میلیارد دلار کسری دارد و این رقم امسال به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد.

وی در ادامه به موضوع میعانات اشاره و تصریح کرد: چند ماه گذشته مافیای خام فروشی فضای متشنجی را علیه تولیدکنندگان کوچک مقیاس ایجاد کردند و تمام حرفشان این بود که مینی ریفاینری‌ها رانت خواری می‌کنند و این در حالی است که همان گروه ماهانه یک تا ۲ میلیون بشکه میعانات را به صورت خام صادر می‌کنند و این شرکت‌های خصوصی و پتروشیمی ها را با مشکل تامین خوراک مواجه خواهد کرد.

وی افزود: صنعت داخل را به بهانه اینکه درآمد بیشتری بابت صادرات این کالا کسب می‌کنند، با چالش مواجه می‌کنند و نتیجه اینکه واحدها تولید را متوقف کرده و مجبور می‌شویم فرآورده را با قیمت گزاف وارد کشور کنیم.

ادامه دارد…..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا