اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد بین المللاقتصاد و تجارتانرژیاهم اخبارصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنعت و معدنصنعت ومعدن

ایران هجدهمین صادرکننده گاز طبیعی جهان شد

بر اساس جدیدترین آمار اوپک، ایران هجدهمین صادرکننده بزرگ گاز طبیعی جهان در سال گذشته میلادی بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)، جدیدترین آمار منتشر شده از سوی سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) نشان می دهد تولیدکنندگان گاز طبیعی در سال میلادی گذشته ۱۴۰۷ میلیارد مترمکعب از این محصول استراتژیک را صادر کرده اند. صادرات گاز طبیعی جهان در این سال نسبت به سال قبل از آن ۲ درصد کاهش داشته است.

بر اساس این گزارش ایران در سال میلادی گذشته جزو ۲۰ صادرکننده بزرگ گاز طبیعی در جهان قرار داشته و ۱۸.۸ میلیارد مترمکعب از این محصول را صادر کرده است. صادرات گاز طبیعی ایران در این سال نسبت به سال قبل از آن ۲ درصد افزایش داشته است. ایران در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۸.۴ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی صادر کرده بود.

آمار اوپک نشان می دهد ایران در رتبه ۱۸ جهان از نظر صادرات گاز طبیعی در سال ۲۰۲۲ قرار داشته است.

آمریکا به لطف جنگ اوکراین با صادرات ۱۹۵ میلیارد مترمکعب بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی جهان در این سال بوده است. تا پیش از جنگ اوکراین، روسیه بزرگترین صادرکننده گاز جهان بود اما در سال ۲۰۲۲ صادرات گاز روسیه ۲۴ درصد کاهش یافت و به ۱۸۴ میلیارد مترمکعب رسید. روسیه با این رقم به جایگاه دومین صادرکننده گاز طبیعی در جهان نزول پیدا کرد.

قطر با صادرات ۱۳۴ میلیارد مترمکعبی سومین صادرکننده بزرگ گاز در جهان بوده و نروژ با ۱۱۸ میلیارد مترمکعب در رتبه چهارم و استرالیا با ۱۰۷ میلیارد مترمکعب در رتبه پنجم از این نظر قرار گرفته اند./تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا