اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخبارتجارتتشکلهاصادرات و وارداتصادرات و وارداتکشاورزی و صنایع غذاییکشاورزی وصنایع غذایی

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع لبنی: سهم ۱۱ درصدی لبنیات از صادرات صنایع غذایی کشور

میراسلام تیموری رئیس هیات مدیره انجمن صنایع لبنی گفت: صادرات صنعت لبنیات در ۹ ماه اخیر با رشد ۱۳درصدی در وزن به ۴۰۸ تن و با رشد ۷درصدی در مبلغ به ۵۴۸هزار میلیون دلار رسیده است و ۱۱درصد از سهم صادرات صنعت غذایی و کشاورزی مربوط به صنعت لبنیات می‌باشد.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)، میراسلام تیموری رئیس هیات مدیره انجمن صنایع لبنی گفت: صادرات صنعت لبنیات در ۹ ماه اخیر با رشد ۱۳درصدی در وزن به ۴۰۸ تن و با رشد ۷درصدی در مبلغ به ۵۴۸هزار میلیون دلار رسیده است و ۱۱درصد از سهم صادرات صنعت غذایی و کشاورزی مربوط به صنعت لبنیات می‌باشد.

تیموری بیان کرد: یکی از چالش‌های موجود در صنعت، نرخ ارزی است که دولت در رفع تعهد ارزی از صادرکنندگان دریافت می‌کند که بخش خصوصی باید با پیگیری‌های خود خواستار ارز تک نرخی شود.

وی گفت: دولت با پرداخت ارز ترجیحی و در پی آن اعمال قیمت‌گذاری دستوری باعث دخالت در تمامی شئونات تولیدکننده و صادرکننده می‌شود. صادرکنندگان در شرایط مساوی برای رفع تعهد ارزی به جای تولید داخلی به واردات روی آورده اند که به تولید داخلی صنعتی لطمه وارد می‌کند.

تیموری عنوان کرد: به دلیل چند نرخی بودن ارز، تعرفه صادراتی محصولات با تغییر در قیمت جهانی، تغییر نمی‌کند که از مشکلات صادراتی محصولات لبنی مانند شیر خشک می‌باشد.

وی افزود: محصولات لبنی مصرف روزانه دارند و تعطیلات صادرات این محصولات را به بازارهای صادراتی مانند عراق با چالش مواجه می‌کند همچنین محدودیت‌های فصلی کشور عراق برای واردات محصولات لبنی ما را با مشکل مواجه می‌کند.

میراسلام تیموری در پایان سخنان خود خواستار برگزاری جلسات با اتاق های بازرگانی مشترک کشورهای همسایه و غیرهمسایه برای تعامل بیشتر شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا