اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخبارتجارتتشکلهاتولید+صادرات و وارداتصادرات و وارداتکشاورزی و صنایع غذاییکشاورزی وصنایع غذایی

 وزیر اسبق جهاد کشاورزی و مشاور اتاق بازرگانی ایران: رشد منفی ۲٫۵ درصدی ارزش صادرات صنایع غذایی در طی ۱۰ سال گذشته

عباس کشاورز گفت: طی ۱۰ سال، ارزش صادرات صنایع غذایی بر خلاف میزان صادرات، رشد منفی ۲٫۵ درصدی در سال داشته است و بررسی صادرات در بخش کشاورزی نشان می دهد که اختلاف زیادی در صادرات این دو بخش وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)، عباس کشاورز وزیر اسبق جهاد کشاورزی و مشاور اتاق بازرگانی ایران در این جلسه گفت: صنایع غذایی از نظر امنیت غذایی، سلامت، ارزش افزوده و ایجاد شغل صنعتی مهم است و تمام دنیا به سمت صادرات صنایع غذایی می‌روند.

وی بیان کرد: طی ۱۰ سال، ارزش صادرات صنایع غذایی بر خلاف میزان صادرات، رشد منفی ۲٫۵ درصدی در سال داشته است و بررسی صادرات در بخش کشاورزی نشان می دهد که اختلاف زیادی در صادرات این دو بخش وجود ندارد.

کشاورز عنوان کرد: رب گوجه فرنگی، شیرینی، شکلات، بیسکویت و ویفر، کمپوت و انواع محصولات نان و محصولات لبنی بیشترین میزان صادرات را در صنعت غذا دارند.

وی اظهار کرد: بررسی آمار و ارقام نشان می‌دهد که در صادرات محصولات غذایی دارای سیاست، بازار و برنامه منسجم و مستمر برای هر محصول نیستیم و تنها در محصولات لبنی و شیرینی و شکلات تا حدودی پایداری وجود داشته است.

سرپرست اسبق وزارت جهاد کشاورزی گفت: جابه جایی بازار و ورود کشورهای رقیب با وجود افزایش میزان صادرات باعث کاهش ارزش صادرات محصولات غذایی شده است.

کشاورز بیان کرد: کیفیت محصولات، وجود رقبا، قیمت تمام شده، دیپلماسی و تغییرات مستمر سیاست‌های صادراتی باعث تغییر مقاصد صادراتی به کشورهای ضعیف مانند عراق، افغانستان و پاکستان شده است.

وی گفت: عدم وجود پایانه های صادراتی مناسب مخصوصا برای محصولات فسادپذیر و عدم مقررات علمی، منطقی و تعریف شده با کشورهای هدف از دیگر آسیب‌های بخش صادرات است.

کشاورز افزود: یک کشور می‌تواند هم صادرات داشته باشد و هم واردات و شاید در مقطعی صادرات کاهش یا متوقف شود ولی مطلب مهم آن است که جایگزینی برای بازار صادراتی از دست رفته کار آسانی نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا