اقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخباربازارتجارتخودروصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنعت و معدنصنعت ومعدن

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت: برخی از مشکلات خارج از حیطه وزارت صمت است

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولیدآنلاین)، آرمان خالقی با بیان اینکه بیشترین ایرادی که در این دوره استیضاح وزیر صمت شنیده می‌شود در حوزه صنعت خودرو است، اظهار کرد: در اصل گفته می‌شود وزارت صمت عملکرد موفقی در حوزه خودرو نداشته و مصرف کنندگان ناراضی و شاکی هستند. همه به این موضوع متفق‌القول هستیم که این شرایط حوزه خودرو در شان ایران و هیچ کشور دیگری نیست. اما باید به علت این موضوع برگردیم. پس از سال‌ها که همیشه به دنبال این بودیم که مونتاژ و تولید خودرو صنعتی مولد و پیشران سایر صنایع کشور باشد، محقق نشده است. نبود رقابت ، بازار، تحریم، مشکلات مدیریتی و غیره از جمله دلایل این وضعیت است.

خالقی همچنین گفت: نمی‌توان انتظار داشت یک وزیر ظرف یک تا دو سال این مشکلات را حل کند، در حالی که حتی اختیار قیمت‌گذاری خودرو را نیز ندارد. در حوزه خودرو چند مسئله جدی وجود دارد، از جمله اینکه خودروسازی ایران به دلیل مشکلات متعدد در سال‌های متوالی به طور مزمن زیانده شده که حل آن نیاز به یک چاره‌جویی جدی دارد. یک قدم مهم این است که دولت باید از بنگاه‌داری در حوزه صنعت و تجارت دست بردارد. به طور کلی دولت باید از فعالیت اقتصادی و مدیریت واحدهای خودروسازی کناره‌گیری کند.

وی با بیان اینکه به دلیل همین وضعیت مدیریتی شاهد تداوم ناکارآمدی در خودروسازی‌های‌مان خواهیم بود، تصریح کرد: مشکلات دیگر نیز به گمرک، صادرات و تامین نقدینگی برمی‌گردد که خارج از حیطه وزارت صمت است. بنابراین وزارت صمت را برای موضوعاتی بازخواست می‌کنیم که اختیار چندانی درباره آن ندارد. برای مثال در حوزه تحریم وزارت صمت اختیاراتی ندارد و این مربوط به اقتصاد کلان است.

خالقی همچنین درباره قیمت‌گذاری خودرو گفت: این موضوع هم امسال در حیطه اختیارات شورای رقابت بود. یک گله مشترک درباره تفاوت قیمت خودرو در قرعه کشی و فروش یکپارچه با بازار است که باعث می‌شود عده‌ای از یک رانت بهره‌مند شوند. در این رابطه مجلس باید قوانین و مقرراتی وضع می‌کرد که تکلیف این وضعیت روشن شود. بنابراین در اینجا مجلس باید از خودش سوال کند که چرا تاکنون این مسئله را برطرف نکرده است تا این صف طولانی برای خرید خودرو در کشور را کوتاه کرده یا چگونه باید رانت قیمتی برای کسانی که شانس خرید خودرو را پیدا می‌کنند را برداشته تا خودرو درست و عادلانه توزیع شود./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا