اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتتجارتجامعه و سلامتراه و مسکنصنعت و معدنصنعت ومعدنمحیط زیست

لایحه تغییر اقلیم تدوین شد

وزیر راه وشهرسازی گفت: یکی از سیاست‌های راهبردی ایران برای مقابله با آثار تغییر اقلیم، گسترش اقتصاد سبز است که لایحه تغییر اقلیم در همین راستا تهیه شده است.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در هفتمین کنفرانس تغییر اقلیم با بیان اینکه امروز تغییر اقلیم در جهان به عنوان یکی از چالش ها و همچنین یکی از فرصت های تاریخی جهت تحول بنیادین در توسعه فناوری‌های حوزه تولید انرژی مطرح است گفت: گرمایش جهانی ناشی از افزایش غلظت گازهای گلخانه ای موجب تغییرات آشکاری در فراسنجه های اقلیمی بسیاری از کشورهای جهان شده است. افزایش دما کاهش بارش و افزایش پدیده های مخرب جوی اقلیمی به ویژه در دو دهه اخیر مهم ترین آثار این چالش جهانی است.

به گفته وی این تغییرات می تواند باعث اخلال در رویکرد جامع بهبود بخشی به کیفیت زندگی در جهت تحقق رفاه اقتصادی اجتماعی و محیطی در جوامع بشری شود.

او بیان کرد: پدیده تغییر اقلیم در کنار چالش های مرتبط با آن فرصتی را ایجاد کرده است تا سیاستگذاران و متخصصان با همکاری تنگاتنگ با یکدیگر به توسعه و حمایت از فناوری های مختلف تولید انرژی بپردازند.

بذرپاش اظهار کرد:تلاش برای توسعه انرژی های سبز از قبیل انرژی های خورشیدی، بادی و صلح آمیز هسته ای همچنین استفاده از نیروگاه با سوخت‌های فسیلی به سبدی متنوع از انرژی های پاک و سبز جهت تامین سوخت و انرژی یکی از دستاوردهای مهم هم افزایی میان دانشمندان و سیاستگذاران است که نیاز به سرمایه گذاری هرچه بیشتر جهت آموزش اقشار مختلف در استفاده حداکثری از بخش انرژی های سبز است.

وزیر راه وشهرسازی توضیح داد: بر اساس روندهای جهانی، میتوان دریافت که مناسبترین گزینه برای تنوع بخشی به سبد انرژی کشور توسعه انرژی های تجدیدپذیر است.

او یادآور شد:برای نمونه پیش بینی روند آینده تولید برق در جهان نشان می دهد که تا سال ۲۰۵۰ میلادی انرژی خورشیدی به بزرگترین منبع تولید برق بشر تبدیل خواهد شد که کشور ایران نیز با توجه به استعداد جغرافیایی خود در میزان تابش خورشید در میان سایر منابع انرژی های تجدیدپذیر دارای پتانسیل بالایی برای توسعه انرژی خورشید و صادرات ان دستاورد حتی به کشورهای منطقه است.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: یکی از سیاست های کلان راهبردی و قطعی جمهوری اسلامی ایران ضرورت گسترش «اقتصاد سبز» با رونق صنایع کم کرین استفاده از انرژی های پاک و اصلاح الگوی تولید است.

او گفت:در این راستا دولت سیزدهم نیز اقدامات قابل توجهی در بعد داخلی و بین المللی انجام داده از جمله اینکه لایحه تغییر اقلیم جهت اجرا تدوین شده است در کنار سیاست فوق الذکر ظرفیت های قانونی نظیر ماده ۱۹ قانون هوای پاک نیز وجود دارد که بصورت خلاصه اشاره به تولید ۳۰ درصد از برق کشور از محل انرژی های تجدیدپذیر را دارد که عزم راسخ مدیران در راستای تحقق این قانون خواهد توانست نقش جمهوری اسلامی ایران را در مدیریت تغییر اقلیمی منطقه بصورت چشم افزونی افزایش دهد.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: حرکت در مسیر درست مستلزم بهینه سازی مصرف انرژی و سازگاری با اثرات تغییر اقلیم و به کارگیری روش ها و فناوری های نوین در صنایع برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و جایگزینی سوخت های سبز است باید آسیب های احتمالی رصد شده و در راستای تأمین انرژی بر انرژی های پاک خصوصا انرژی خورشید و باد و همچنین انرژی گداخت هسته ای سرمایه گذاری و بستر مناسبی برای کسب دانش و فناوری در این حوزه ها فراهم شود .

او گفت:افزایش آگاهی عمومی نسبت به تغییر اقلیم و فرهنگسازی و هدایت افکار عمومی میتواند به تدوین سیاست ها و قوانین ملی منجر شود.

وی افزود: هرچند نقش کشورهای مختلف در زمینه تغییرات اقلیمی در مقایسه با یکدیگر متفاوت است؛ اما با توجه به پیشرفت و توسعه روزافزون کشور ایران در زمینه های مختلف، لازم است پیوست زیست محیطی هر کدام از پروژه های توسعه ای تهیه شود تا اقلیم کشور دستخوش تغییرات کمتری شود مواجه شود.

او یادآور شد:از دیگر پیشنهادات مهم در این رابطه میتوان به برنامه ریزی جهت تبدیل کشور ایران به قطب بین المللی انرژی پاک خورشیدی منطقه با استفاده از منابع عظیم انرژی خورشیدی در مناطق مرکزی و جنوبی به عنوان دریای انرژی برنامه ریزی و حمایت از شرکت های دانش بنیان در ارتقای فناوری های نوین در دانش نیروگاه های تولید انرژی تجدیدپذیر خورشیدی امواج دریا باد و صادرات محصولات یاد شده حمایت از دانشگاه ها و مطالعات پژوهشی با هدف بهبود سیستم ها در جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و سیستم های با بهره وری بالای انرژی و امکان کشت دوم برخی محصولات با توجه به تغییر رژیم دمایی و کاهش یا حذف روزهای یخبندان در برخی مناطق اشاره کرد.

بذرپاش توضیح داد: یکی از اقدامات مهم در این بخش برگزاری کنفرانس های علمی با حضور محققین و سیاستگذاران به منظور آگاهی بخشی و افزایش ظرفیت های علمی کشور در جهت مقابله با آثار تغییر اقلیم است.

وی افزود: با نگاه به ظرفیت های ملی و بومی و استفاده از تجربیات و تحقیقات دانشمندان و جوانان نخبه کشور می توانیم تهدیدات ناشی از تغییر اقلیم را به فرصت هایی برای ایجاد تحول در مسیر پیشرفت جمهوری اسلامی ایران و به تبع جامعه بشری تبدیل کنیم./باشگاه خبرنگاران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا