اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتبانک ، بورس وبیمهبانک، بیمه و بورستجارتحمل و نقلخودروصنعت و معدنصنعت ومعدن

واردات هواپیما و تاکسی برقی با اعتبار ۲ میلیارد دلاری بانک مسکن؟

ه نظر می رسد با توجه توافق روز گذشته صندوق توسعه ملی و بانک مسکن، احتمالا ۲ میلیارد دلار برای حوزه حمل و نقل به بانک مسکن تزریق شده و احتمالا از این منابع برای واردات تاکسی های برقی و هواپیما و... استفاده خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)، رئیس صندوق توسعه ملی در نشستی با اشاره به تخصیص ۲ میلیارد دلار برای طرح نهضت ملی مسکن از تخصیص ۲ میلیارد دلار با اولویت حوزه ی حمل و نقل خبر داد.

مهدی غضنفری گفت: قرار بر این است صندوق در سقف۲میلیارد دلار نزد بانک‌مسکن سپرده گذاری کند، پیشتر مقرر شده بود این سپرده گذاری نزد تمام بانکهای عامل سپرده گذاری شود اما در نهایت طبق مصوبه شورای عالی مسکن این‌وظیفه صرفا به بانک‌مسکن سپرده شد. همچنین نرخ سود این سپرده ۲درصد است و‌بانک مسکن وظیفه دارد با نرخ‌های مرسوم به متقاضیان ارایه کند و سه سال بعد منابع مذکور را به صندوق توسعه ملی برگرداند. از‌محل سودارزی این سپرده گذاری بانک‌مسکن نسبت به ارایه وام ارزان تر و کاهش‌نرخ سود برای حوزه مسکن اقدام‌ خواهد‌کرد.

همچنین در ادامه رئیس صندوق توسعه ملی از اختصاص ۲ میلیارد دلار برای کمک به حمل و نقل عمومی خبر داد. بر این اساس در قبال آن دو‌میلیارد دلار دوم نفت و یا گواهی نفتی از سوی صندوق توسعه تحویل گرفته خواهد شد.

تزریق ۲ میلیارد دلاری برای حوزه ی حمل نقل اجازه ی رهبری را دارد؟

یکی دیگر از نکاتی که در خصوص وام دو میلیارد دلاری حوزه ی مسکن باید به آن اشاره کرد، عدم کسب اجازه برای صرف این منابع در حوزه ی حمل و نقل است. 

غضنفری در این راستا گفت:  برای این سپرده گذاری ارزی ۲ میلیارد دلاری اولیه در بانک مسکن نیازی به اذن رهبری نبوده است و از قبل هم وام با تخفیف طبق مصوبه هیئت امنا ارایه می شده است. این درحالی است که برای دو‌میلیارد دلار دوم که مرتبط با هزینه های دولتی و وزارت مسکن است اذن رهبری اخذ شده است.

گفتنی است منظور از سرمایه گذاری اولیه همان ۲ میلیارد دلار تخصیص یافته به حوزه ی حمل و نقل و دو میلیارد دلار دوم مربوط به طرح م=نهضت ملی مسکن است.

واردات تاکسی برقی و هواپیما با وام ارزی بانک مسکن کلید خواهد خورد؟

به نظر می رسد وام ۲ میلیار دلاری که توسط بانک مسکن به منظور تخصیص به حوزه ی حمل و نقل قرار است پرداخت شود، برای واردات تاکسی های برقی و هواپیما و غیره استفاده خواهد شد. برخی کارشناسان معتقدند بیشترین چالش ها در حوزه ی حمل و نقل عمومی در برهه فعلی، فرسودگی ناوگان هوایی کشور، توسعه مترو شهری و همچنین نوسازی تاکسی های شهری با تاکسی های برقی به منظور مدیریت مصرف سوخت و همچنین کاهش آلودگی هوا است.

از جهتی با توجه به اینکه واگن های مترو، تولید داخلی دارند، احتمالا قرار است ۲ میلیارد دلار وام ارزی بانک مسکن صرف واردات هواپیما و تاکسی های برقی شود. البته نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که تا کنون از جانب هیچ یک از مسئولین شفاف سازی و توضیحی در مورد چگونگی و محل صرف منابع ۲ میلیارد دلاری صندوق توسعه در حوزه ی حمل و نقل عمومی ارائه نشده است اما به هر حال واردات هواپیما و تاکسی های برقی محمتل ترین چیزی است که به نظر می رسد./تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا