اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخبارتجارتشرکتهاصادرات و وارداتصنایع معدنیصنعت و معدنصنعت ومعدن

مدیرعامل فولاد مبارکه: رشد چشمگیر تحویل محصولات فولاد مبارکه به مشتریان داخلی و بین‌المللی

امروزه بنگاه‌های اقتصادی موفق بنگاه‌هایی هستند که بتوانند با آگاهی کامل از شرایط و نیاز بازارهای داخلی و جهانی و با بهترین عملکرد در حوزه‌های تولید، توسعه و تکنولوژی علاوه‌بر رفع نیازهای کشور، بیشترین سوددهی را برای خود و ذی‌نفعان حاصل کنند. در این میان نباید از تولید هدفمند و با صرفه اقتصادی بالا در کوتاه‌ترین زمان ممکن غافل شد؛ راهبردی که در خطوط تولید فولاد مبارکه با ثبت سفارش مشتری آغاز می‌شود و به تحویل محصول مورد سفارش در زمان مقرر خاتمه می‌یابد.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد (تولید آنلاین)، محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه، گفت: با استناد به اطلاعات انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، ظرفیت تولید فولاد خام در کشور حدود ۴۸ میلیون تن است که در سال گذشته بیش از ۳۰ میلیون تن فولاد خام تولید گردید و جایگاه ایران در رتبه دهم جهانی تثبیت شد.

وی تصریح کرد: این میزان تولید توسط فولادسازانی رقم خورده که مبادرت به تولید بلوم و بیلت و تختال می‌کنند.سهم تولیدکنندگان تختال یعنی فولاد مبارکه، فولاد هرمزگان جنوب و فولاد خوزستان حدود ۱۱.۷ میلیون تن است و محصول تولیدی در بازار داخل به مصرف خطوط نورد گرم رسیده یا به بازارهای جهانی صادر گردیده است.

بنابر اظهارات مدیرعامل فولاد مبارکه، درصورتی‌که کف عرضه تکلیفی برای محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا رعایت شود، مازاد تختال موجود قابلیت صادرات دارد که این مهم به‌درستی رعایت شده و پس از تأمین نیاز داخل، برنامه صادراتی شرکت جهت تأمین نیازهای ارزی کشور انجام گرفته و به‌دلیل کیفیت قابل‌توجه این محصولات، مشتریان بین‌المللی فولاد مبارکه اقبال زیادی به خرید از فولاد مبارکه دارند. در این راستا با تغییر رویکرد در بازاریابی داخلی و بین‌المللی شاهد توسعه بازار و رشد فروش داخلی و صادرات بوده‌ایم.

رشد ۶ درصدی میزان تحویل محصولات فولادی تخت در بازار داخل و رشد ۱۵۳ درصدی عرضه در بازارهای صادراتی، پس از پاسخ‌گویی به نیاز داخل


مدیرعامل فولاد مبارکه اظهار داشت: میزان تحویل محصولات فولادی تخت فولاد مبارکه طی شش‌ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته در بازار داخل ۶ درصد و در بازار خارج ۱۵۳ درصد رشد داشته که این افزایش میزان فروش در حالی است که محدودیت برق فولاد مبارکه و مجتمع فولاد سبا در سال جاری از ۸ خردادماه آغاز و تا ۲۳ شهریورماه ادامه داشت و این مشکل باعث شد میزان کاهش تولید تختال ناشی از قطعی برق از حدود ۴۵۴ هزار تن در زمان محدودیت‌های سال ۱۴۰۱ به حدود ۶۲۰ هزار تن در شش‌ماهه نخست سال جاری افزایش یابد.

روش فروش و تولید در فولاد مبارکه بر مبنای سفارش مشتریان


به گفته طیب‌نیا، روش فروش و تولید در فولاد مبارکه بر مبنای سفارش مشتریان (Make to Order) است؛ یعنی ابتدا محصولات در بورس کالا و یا تندرهای صادراتی عرضه و پس از عقد قرارداد با مشتریان، سفارش بر اساس نیاز مشتریان ثبت و پس از آن جهت برنامه‌ریزی به واحدهای تولیدی ارسال می‌شود. به همین دلیل محصولات با گذشت یک تا سه ماه از زمان ثبت سفارش به مشتریان تحویل می‌گردد؛ بنابراین نمی‌توان محصولات را بدون در نظر داشتن نیاز و سفارش مشتریان تولید و انبار کرد؛ به‌ویژه اینکه با توجه به تنوع بسیار بالای محصولات به‌لحاظ، آنالیز، ابعاد، کیفیت، بسته‌بندی و… نیاز مشتریان متفاوت است و در عمل با توجه به تولید برمبنای سفارش مشتریان، امکان تولید و انبار محصولات در فولاد مبارکه وجود ندارد و هر محصولی در فولاد مبارکه مربوط به خریدار مشخصی است. ضمن اینکه با توجه به بازاریابی‌های صورت‌گرفته، موجودی انبارهای فولاد مبارکه به کمترین میزان خود در یک سال گذشته رسیده است و اساساً بدون عرضه کل محصولات، امکان پوشش کف عرضه تکلیفی طی ماه‌های گذشته وجود نداشت.

محدودیت‌های اعمال‌شده جهت شرکت‌های فولادی؛ یکی از دلایل عمده رکود و افزایش موجودی‌ها در دیگر بخش‌های صنعت فولاد
وی خاطرنشان کرد: به‌طور کلان می‌توان محدودیت اعمال‌شده بر کسب‌وکار شرکت‌های فولادی را یکی از دلایل عمده رکود و افزایش موجودی‌ها در دیگر بخش‌های صنعت فولاد دانست که ازجمله می‌توان به رکود در بخش مسکن و پروژه‌های عمرانی اشاره کرد. این امر تأثیر بسیار زیادی در موجودی محصولات فولادی طویل دارد که عمدتاً متفاوت با روش فولاد مبارکه تولید می‌شود؛ البته ماهیت آن صنعت غیر از این نیست.

عدم امکان تهاتر کالا با استفاده از ارز صادراتی؛ یکی دیگر از دلایل محدودیت‌های صادراتی


مدیرعامل فولاد مبارکه افزود: علاوه بر این دلیل، دیگر محدودیت‌های صادراتی، مانند عدم امکان تهاتر کالا با استفاده از ارز صادراتی موجب محدودیت بازاریابی و توسعه بازارها توسط فولادسازان می‌شود.

وی به تصمیم‌گیرندگان و اعمال کنندگان این محدودیت‌ها توصیه کرد پیش از تنظیم و اعمال آیین‌نامه‌ها، با اخذ نظرات فعالان عرصه تولید و تجارت، از تبعات احتمالی این آیین‌نامه‌ها آگاهی یابند.

طیب‌نیا اعلام کرد: در صورت اصلاح برخی از آیین‌نامه‌های اخیر، فولاد مبارکه می‌تواند ضمن تأمین بازارهای داخل، در سال ۱۴۰۲ رکوردی بی‌سابقه در صادرات محصولات خود ثبت کند.

رشد ۶۰ درصدی واردات انواع محصولات فولادی علی‌رغم امکان تولید در کشور


وی با اشاره به اینکه در شش‌ماهه ابتدایی سال جاری ۷۷۸ هزار تن انواع محصولات فولادی به کشور وارد شده است گفت: این میزان واردات نسبت به میزان واردات سال قبل طی همین مدت ۶۰ درصد رشد داشته که با برنامه‌ریزی هرچه بیشتر و فعال‌سازی ظرفیت‌های موجود می‌توان از ورود کالاهایی که در داخل کشور امکان تولید آن فراهم است، جلوگیری نمود تا موجب رکود بازار داخل نشود و رونق بیشتری در بازار داخل ایجاد گردد.

محصولات فولاد مبارکه پس از جذب و پذیرش سفارش مشتری در یک فرایند شفاف از طریق بورس کالا عرضه می‌شوند


مدیرعامل گروه فولاد مبارکه یادآور شد: فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین دستاورد صنعتی انقلاب اسلامی در جایگاه یک صنعت مادر، تأمین مواد اولیه در طیف گسترده‌ای از صنایع کشور ازجمله خودروسازی، لوازم‌خانگی، لوله و پروفیل ساختمانی، لوله‌های انتقال سیالات و… را به عهده دارد. با توجه به تنوع و حجم بسیار زیاد تولیدات و گستردگی بازار مصرف محصولات فولادی تخت، ساختار تولید در شرکت فولاد مبارکه، همان‌گونه که اشاره شد، تولید محصول بر مبنای سفارش مشتری (Make to Order) طراحی و پیاده‌سازی شده است. بر این اساس، عرضه پس از جذب و پذیرش سفارش مشتری در یک فرایند شفاف و از طریق معاملات در بورس کالا انجام می‌شود.

در این شرکت پس از ثبت سفارش، برنامه‌ریزی و طراحی مناسب برای تولید طی بازه زمانی دقیق تعریف و عملیاتی و درنهایت ورق مورد سفارش تحویل خریدار می‌گردد. با عنایت به فرایند مذکور هیچ‌گونه تولیدی بدون ثبت سفارش مشتری انجام نمی‌شود و خریدار محصولی که در سیکل تولید قرار دارد مشخص است.

وی خاطرنشان کرد: علی‌رغم تنوع محصولات تولیدی در شرکت فولاد مبارکه، چرخه تولید نیز متفاوت است؛ بنابراین با عنایت به موارد فوق، موجودی انبارها محصولات نهایی محصولاتی هستند که به فروش رسیده و در انتظار حمل و ارسال برای مشتری هستند.

طیب‌نیا در شفاف‌سازی میزان محصولات موجود در انبارهای فولاد مبارکه تصریح کرد: با توجه به ماهیت تولید در کارخانه‌های فولادی، بخش بسیار ناچیزی از محصولات در فرایند تولید به‌علت عدم تطابق با سفارش اصلی مشتری خارج از رِنج می‌گردند که این محصولات از سفارش مشتری جدا شده و با گریدبندی مجدد در انبار نگهداری می‌شود تا مجدداً در سفارش‌های مرتبط به خود، عرضه شوند و به فروش برسند. این در حالی است که خوشبختانه مقدار این محصولات با توجه به سطح بالای استانداردهای تولید در فولاد مبارکه، مطابق با میزان استانداردهای جهانی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا