اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخبارتجارتتشکلهاتولید+شرکتهاصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنعت و معدنصنعت ومعدنلوازم خانگیهمایش و نمایشگاهویدئوچند رسانه ایگفتگو و مصاحبه

مدیرعامل گروه استیل البرز در گفت‌وگو با تولیدآنلاین:پیمان سپاری ارزی سرکوب نرخ ارز صادرکننده است+ویدئو

نوید ایزدپناه گفت: هیچ تولیدکننده ای مخالف پرداخت مالیات نیست و اخذ مالیات عادلانه را راهی برای توسعه صنعت کشور می‌دانند.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)، نوید ایزدپناه “مدیرعامل گروه استیل البرز” در خصوص فعالیت این مجموعه به خبرنگار ما گفت: شرکت استیل البرز تولیدکننده محصولات آشپزخانه شامل سینک، گاز، هود، فر، ماکروفر و شیرآلات ضد زنگ و بدون سرب مخصوص آشپزخانه است.

ایزدپناه بیان کرد: این شرکت بیش از ده سال صادرکننده نمونه کشور و در برهه ای از زمان مارکت لیدر شبه جزیره عربستان نیز بوده است به این معنی که بیشترین فروش را برند استیل البرز در آن منطقه داشت و ۴۰ درصد تولیدات به عربستان صادر می شد ولی به دلیل مسایل سیاسی وقت مجبور به ترک بازار عربستان شدیم که ضربه سنگینی به این برند وارد شد.

وی پیمان سپاری ارزی را سیاستی اشتباه عنوان کرد و گفت: پیمان سپاری ارزی سرکوب نرخ ارز صادرکننده است. بانک مرکزی صادرکننده را مجبور به تحویل ارز با نرخ تعیین شده خود می‌کند که به معنی اخذ مالیات از صادرکننده به نفع واردکننده است که باعث نارضایتی و ناکارآمدی در زمینه صادرات می‌شود.

رئیس کارگروه صنایع لوازم خانگی اتاق بازرگانی ایران در خصوص فعالیت این کارگروه گفت: این کارگروه به عنوان مشاور، مشکلات انجمن ها و تولیدکنندگان را به گوش سران سه قوه می‌رساند. یکی از دستاوردهای این کارگروه که با همکاری انجمن لوازم خانگی در حمایت از صادرات به وجود آمده است، امکان واردات تمام مواد مورد نیاز تولیدکنندگان در ازای صادرات بود.

ایزدپناه با بیان این موضوع که تا دو ماه گذشته چالش اصلی صنعت لوازم خانگی، قیمت گذاری دستوری بود ولی با مصوبه سران سه قوا در جهت خروج لوازم خانگی از قیمت گذاری دستوری یکی از بزرگتری چالش‌های این صنعت برطرف شد افزود: دوباره قوانین شورای رقابت بر بازار حاکم و ستاد تنظیم بازار معطوف به کالابرگ ها و کالاهای کالابرگی شد که افق جدیدی در صنعت لوازم خانگی را نمایان کرد.

این فعال صنعت لوازم خانگی، مسائل مربوط به ارز را چالش فعلی صنعت برشمرد و عنوان کرد: دستورالعمل‌های بانک مرکزی در زمینه تخصیص ارز از معظلات صنعت است. فعالین این صنعت به دنبال ارز ارزان قیمت نیستند و به تعامل میان صادرکننده و واردکننده اعتقاد دارند همچنین از دولت و مسئولین انتظار دارند به جای ایجاد محدودیت در زمینه ارز و خرید قطعات به عنوان ناظر عمل نمایند.

این عضو اتاق بازرگانی با بیان این مطلب که طی جلسات با اعضای مجلس، اخذ مالیات ۱۸ درصدی از تولید کننده نیز مطرح شده است، گفت: اداره کشور برمبنای مالیات، کنترل کسری بودجه، اصلاح ناترازی موجود در بودجه و محاسبه هزینه‌های جاری بر مبنای مالیات همگی تصمیمی عقلانی هستند، ولی بی تردید اعتقاد صنعت گران بر مالیات عادلانه است.

ایزدپناه خاطرنشان کرد: منصفانه نیست که یک صنعتگر با یک چرخش مالی مشابه با یک بازرگان و یا یک بنکدار مالیاتی چندصدبرابر را متحمل می‌شود. عدالت مالیاتی، به معنای پرداخت مالیات متناسب با درآمد واقعی، منصفانه است.

وی اظهار کرد: هیچ تشکل بخش خصوصی از عدم پرداخت مالیات حمایت نمی‌کند. مالیات نباید مانع توسعه صنعتی کشور شود، نرخ مالیاتی بالا و یا اخذ مالیات از هر فعالیتی اشکال دارد و قطعا یافتن فراریان مالیاتی گام موثری خواهد بود.

مدیرعامل گروه استیل البرز گفت: مالیات بر تورم از ایرادات قانون مالیاتی کشور است که نرخ تشکیل سرمایه در بازار را کاهش می‌دهد. حتی مالیات بر دارایی که در بعضی از کشورهای دنیا نیز اخذ می‌شود، توجه به اصل دارایی دارد نه تورمی که طی سالها بر آن وارد شده است که این اشکال نیز باید برطرف شود.

نوید ایزدپناه در پایان خاطرنشان کرد: با وجود تورم غیرقابل کنترل در کشور، اخذ مالیات از دارایی کار صحیحی در اقتصاد به نظر نمی‌رسد، مخصوصا در صنایع بزرگی که برمبنای تولید و دارایی های زیاد فعالیت دارند، ایجاد اشکال می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا