اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتانرژیتجارتتولید دانش بنیانصنعت و معدنصنعت ومعدنعلم و فناوری

نخستین مرکز نوآوری و فناوری در صنعت کاتالیست ایران گشایش یافت

نخستین مرکز نوآوری و فناوری در صنعت کاتالیست کشور با هدف رسیدن به خودکفایی ۱۰۰ درصدی در حوزه کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی با مشارکت شرکت نفت و گاز سرو و دانشگاه صنعتی امیرکبیر با حضور معاون وزیر در امور پتروشیمی افتتاح شد.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید و اقتصاد)، مرتضی شاهمیرزایی، معاون وزیر در امور پتروشیمی در حاشیه گشایش مرکز نوآوری و فناوری سروینو با تأکید بر اینکه با راه‌اندازی این مرکز، دانشگاه و صنعت بیش از پیش با یکدیگر برای ساخت کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی متحد و هم‌صدا خواهند شد، گفت: هم‌اکنون ایران جزو معدود کشورهای دارنده فناوری ساخت ۹۷ درصد کاتالیست‌های مورد نیاز پتروشیمی است.

وی با یادآوری اینکه برنامه‌ریزی برای خودکفایی در ساخت ۱۰۰ درصدی کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی تا پایان دولت سیزدهم انجام شده است، ادامه داد: هم‌اکنون شرکت ملی صنایع پتروشیمی تمام قد پشتیبان پژوهشگران و صنعتگران در این حوزه است.

در ادامه علیرضا رهایی، رئیس دانشگاه امیرکبیر نیز در این آیین با تأکید بر اینکه روند بومی‌سازی کاتالیست‌های مورد استفاده در صنعت پتروشیمی کشور در مرکز نوآوری و فناوری سروینو با همکاری پژوهشگران و دانشگاهیان ادامه می‌یابد، اظهار کرد: ایران طی نیم قرن اخیر توانسته است در صنعت پتروشیمی با تکیه بر شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها به دستاوردهای بزرگی دست یابد.

وی افزود: دانشگاه امیرکبیر به‌عنوان یکی از قطب‌های علمی و تخصصی کشور در حوزه صنعت می‌تواند یاری‌کننده صنعت پتروشیمی برای رسیدن به مرزهای خودکفایی در بخش کاتالیست باشد.

امیرهومن کریمی وثیق، مدیرعامل شرکت نفت و گاز سرو هم در این آیین گفت: صنعتگران با توجه به سرمایه‌گذاری انجام‌شده برای استفاده از دانش فنی ایرانی بسیار محتاط هستند و این وظیفه بخش دولتی است که ریسک رسیدن به خودکفایی و رسیدن به مرزهای دانش فنی را متقبل شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر با حمایت‌های همه‌جانبه وزارت نفت از شرکت‌های دانش‌بنیان دستاوردهای مطلوبی در زمینه فناوری‌های روز صنعت نفت در کشور به دست آمده است، ادامه داد: سازندگان ایرانی در حوزه کاتالیست در بعضی از موارد نه‌تنها بازارهای داخلی را تأمین کرده‌اند، بلکه بازارهای مطلوبی در خارج از ایران به‌دست آورده‌اند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز سرو با بیان اینکه هم‌اکنون ارتباط دانشگاه و صنعت به‌وسیله شرکت‌های دانش‌بنیان بیش از پیش رونق گرفته است، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود تا سال آینده ده‌ها شرکت دانش‌بنیان در مرکز نوآوری سروینو فعال شوند./شانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا