اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتتجارتصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنعت و معدنصنعت ومعدنفن آوری و ارتباطات

کاهش ۱۵ میلیارد دلاری قاچاق با اجرای طرح رجیستری

در حالی که برخی اجرای طرح رجیستری را به عنوان یکی از علل شکل‌گیری مفاسدی مثل کوروش‌کمپانی مطرح می‌کنند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد با اجرای این طرح شاهد کاهش ۱۵ میلیارد دلاری قاچاق هستیم.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)،  پس از افشای فساد کوروش‌کمپانی و متواری شدن مالک این شرکت، برخی تحلیل‌های غیرکارشناسی و غرض‌ورزانه پیرامون چگونگی شکل‌گیری چنین مفاسدی در بازار تلفن‌همراه در رسانه‌ها و فضای مجازی مطرح شد.

با وجود اینکه «شرایط نابسامان اقتصادی» و همچنین «سواد مالی پایین مالباختگان» از جمله عوامل اصلی شکل‌گیری مفاسدی مثل کوروش کمپانی است اما برخی ادعا می‌کنند دولت با اجرای طرح‌هایی مانند رجیستری، عرصه رقابت در بازار تلفن‌همراه را تنگ‌تر کرده و زمینه لازم برای فعالیت سودجویان را مهیا کرده است!

کاهش ۱۵.۵ میلیارد دلاری قاچاق با اجرای طرح رجیستری

این در حالی است که بنا بر اظهارات مسؤولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، طرح رجیستری یکی از موفق‌ترین اقدامات در حوزه مبارزه با قاچاق کالا بوده؛ به‌طوری‌که گفته می‌شود پیش از اجرای این طرح، بیش از ۹۰ درصد نیاز بازار از طریق قاچاق تأمین می‌شد، اما در حال حاضر بخش قابل توجهی از بازار ۴ میلیارد دلاری تلفن‌همراه از طریق واردات رسمی تأمین می‌شود.

بررسی آمار و ارقام گمرک جمهوری اسلامی نشان می‌دهد از زمان اجرایی شدن طرح رجیستری، بیش از ۸۳ میلیون دستگاه تلفن همراه به ارزش نزدیک به ۱۵.۵ میلیارد دلار به صورت رسمی (تجاری و مسافری) وارد کشور شده که در صورت عدم اجرای این طرح از طریق قاچاق وارد کشور می‌شد. گفتنی است «تضمین گارانتی» و «اطمینان از اصالت محصول» از جمله اصلی‌ترین مزایای اجرای طرح رجیستری برای مصرف‌کنندگان بوده است.

در همین رابطه، مهدی اسدی، رئیس انجمن واردکنندگان موبایل و تبلت ایران در گفت‌وگو با مهر با رد شایعات مطرح شده پیرامون نقش طرح رجیستری بر افزایش فساد در حوزه فروش تلفن همراه، اعلام داشت: شکل‌گیری مفاسدی نظیر کوروش‌کمپانی، اساساً ارتباطی به طرح رجیستری تلفن‌همراه ندارد و برخی اظهارات مطرح شده در این رابطه، فاقد ارزش کارشناسی است.

وی ادامه داد: در واقع طمع مالباختگان، حمایت سلبریتی‌ها و عوام‌فریبی مالک این کمپانی باعث شده که شاهد کلاهبرداری بزرگی مثل کوروش‌کمپانی باشیم.

پس از اجرای طرح رجیستری، بازار موبایل سر و سامان گرفت

به گفته اسدی، اجرای طرح رجیستری تلفن‌همراه تاکنون مزایای فراوانی برای حاکمیت، واردکنندگان و مردم به همراه داشته است، وی تصریح کرد: چنانچه این طرح اجرا نمی‌شد، بازار این کالا مملوء از اجناس قاچاق و تقلبی بود و به همین لحاظ حذف این طرح، تبعات جبران‌ناپذیری را به دنبال دارد.

رئیس انجمن واردکنندگان موبایل و تبلت ایران تأکید داشت: پس از اجرای طرح رجیستری تلفن‌همراه، بازار موبایل سروسامان گرفت و در نتیجه آن می‌توان ادعا کرد اقتصاد زیرزمینی در این حوزه از بین رفت، همچنین اجرای این طرح برای دولت به سبب افزایش درآمد از محل دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده و عوارض گمرکی، منافع کلانی به دنبال داشته است.

بزرگ‌ترین منفعت رجیستری برای مردم گارانتی است

اسدی، مهم‌ترین منفعت مردم از اجرای طرح رجیستری موبایل را بهره‌مندی از خدمات گارانتی عنوان و اعلام داشت: باوجوداینکه در تمامی دنیا، دوره زمانی گارانتی موبایل ۱۲ ماهه است، اما در ایران، این مدت ۱۸ ماه است که البته این موضوع نیز پس از اجرای طرح رجیستری محقق شد.

وی در انتها پیرامون رجیستری تبلت گفت: به سبب حساسیت‌های سازمان استاندارد، رویه ترخیص تبلت با مشکل مواجه شده است، اما با نامه‌نگاری‌های انجمن، ان‌شاءالله در سال آینده این مسئله نیز حل خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا