اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخباربازارتجارتخودروصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنعت و معدنصنعت ومعدن

کاهش ۳۰ درصدی قیمت خودروها در سه ماه اخیر/ بازار گوش به‌زنگ استارت واردات

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو گفت:اکنون مشتری بلاتکلیف است و نمی‌داند که با آزاد شدن واردات قیمت‌ها چه تغییراتی خواهند داشت، بنابراین مراجعه‌کننده برای خرید خودرو ضعیف و کم شده است.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)،سعید موتمنی، درباره وضعیت عرضه و تقاضا در بازار خودرو اظهار داشت: در حال حاضر بازار خودرو در رکود کامل بسر می‌برد و مشتری کمتر مراجعه می‌کند، البته این رکود در دو ماه اخیر آغاز شده و ادامه‌دار است.

وی با بیان اینکه کاهش تقاضای خودرو بیشتر به موضوع واردات برمی‌گردد، گفت: اکنون مشتری بلاتکلیف است و نمی‌داند که با آزاد شدن واردات قیمت‌ها چه تغییراتی خواهند داشت، بنابراین مراجعه‌کننده برای خرید خودرو ضعیف و کم شده است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو گفت: خودرو نسبت به سه هفته اخیر ثبات قیمتی را حفظ کرده اما نسبت به ۳ ماه قبل حدود ۳۱ درصد کاهش قیمت داشتیم.

وی قیمت روز «پژو پارس را حدود ۵۰۰ میلیون تومان»، «پژو پارس “تی‌یو۵” ۶۱۵ میلیون تومان»، «تارا اتوماتیک ۷۷۰ میلیون تومان»، «تارا دنده‌ای ۶۶۵ میلیون تومان»، «رانا ۴۸۵ میلیون تومان»، «دنا اتوماتیک ۸۱۵ میلیون تومان»، «کوییک ۳۳۴ میلیون تومان»، «کوییک آر ۳۳۸ میلیون تومان»، «کوییک آر توماتیک حدود ۴۰۲ میلیون تومان»، «کوییک اس ۴۴۸ میلیون تومان»، «تیبا ۲ حدود ۳۴۰ میلیون تومان» و «تیبا صندوق‌دار ۳۳۰ میلیون تومان» اعلام کرد.

موتمنی افزود: قیمت خودروی «شاهین ۵۶۰ میلیون تومان»، «هایما اس ۷ پلاس یک میلیارد و ۳۹۰ میلیون تومان»، «هایما اس ۸ یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان» است.

وی درباره تاثیر واردات بر قیمت خوردوهای داخلی خاطرنشان کرد: اگر واردات انجام و تعرفه‌ها مشخص شود، تاثیر خود را می‌گذارد، در ۳ سال گذشته که افزایش قیمت داشتیم بیشتر به خاطر محدودیت عرضه و نیاز بازار تامین نشد و خودرو تبدیل به کالای سرمایه‌ای شد. در نتیجه نوسانات ارزی تاثیر می‌گذارد، اگر قیمت ارز ثابت و نوسان بالا نباشد و عرضه چه از مسیر واردات و چه تولید داخل به اندازه‌ای باشد که نیاز بازار را تامین کند مشکلی نخواهیم داشت. در کل اگر عرضه جوابگوی تقاضا باشد، حتی اگر نوسانات ارزی هم داشته باشیم مردم خودرو را نمی‌خرند که به عنوان سرمایه حفظ کنند چون می‌دانند که به هرحال عرضه می‌شود، بنابراین باید نسبت به نیاز بازار تولید و یا واردات انجام شود تا بازار به تعادل برسد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو درباره احتمال تغییر رویکرد تقاضا به سمت خودروی وارداتی گفت: مصرف‌کننده وقتی به دنبال خرید کالای مصرفی است ابتدا کیفیت را در نظر می‌گیرد، در چند سال گذشته خودروی داخلی موجب آزار مردم شده، مشتری خودرو را صفر تحویل گرفته‌اند و بعد از مدتی مشکل قطعه پیدا کرده و منجر به تعویض و صرفه هزینه و وقت زیادی شده، در نتیجه قطعا مشتری همیشه دنبال کیفیت بهتر و قیمت مناسب‌تر است./ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا