اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتبازارتجارتراه و مسکنصنعت و معدنصنعت ومعدن

گزارش جدید از کاهش قیمت مسکن در تهران/ کدام مناطق بیشترین رشد معاملات را داشتند؟

متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران در آبان‌ماه امسال نسبت به ماه قبل ۰.۴ درصد کاهش و حجم معاملات ۱۴.۸ درصد افزایش یافت.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد (تولید آنلاین)،آمارهای جدید بانک مرکزی از تغییرات قیمت مسکن در تهران نشان میدهد: در آبان‌ماه سال ۱۴۰۲، تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به ۳.۶ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۴.۷ درصد افزایش و ۵۵.۱ درصد کاهش یافته است.

همچنین در این ماه ، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۷۵۷.۷ میلیون ریال بود که حاکی از کاهش ۰.۴ درصدی نسبت به ماه قبل و افزایش ۶۲.۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل می‌باشد.

بر اساس این گزارش حجم معاملات در این ماه نسبت به ماه قبل به میزان ۱۴.۸٪ افزایش پیدا کرده است. رشد مثبت حجم معاملات در کنار کاهش قیمت مسکن که در ادامه روند کاهشی این مولفه از تیرماه سال جاری بوده است، نشانه برقراری آرامش نسبی در بازار معاملات مسکن شهر تهران طی ماه‌های اخیر می‌باشد.

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در آبان ماه سال جاری در شهر تهران به تفکیک عمر بنا حاکی از آن است که واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۲۸.۶ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند.

ضمن اینکه توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق تهران در آبان ماه سال جاری حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۴.۷ درصدی از کل معاملات بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق ۱۰،۲ و ۴ به ترتیب با سهم های ۹.۲، ۸.۲ و ۷.۵ درصدی در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.

بررسی های بانک مرکزی نشان میدهد، در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیر بنای مسکونی معامله شده معادل ۱۳۵۷.۴ میلیون ریال به منطقه ۳ و کمترین آن با ۳۵۰.۱ میلیون ریال به منطقه ۱۸ تعلق داشته است.

  • شاخص اجاره در تهران چه تغییری کرد؟

گفتنی است، در ماه مورد بررسی، رشد شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه قبل به ترتیب معادل ۲ و ۳ درصد بوده است.

رشد نقطه به نقطه شاخص مزبور در آبان ماه سال جاری در شهر تهران و کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۵۱.۶ و ۵۷.۷ درصد می باشد./تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا