اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخبارتجارتصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنعت و معدنصنعت ومعدن

برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سنگال پس از ۱۲ سال

سرپرست آفریقای سازمان توسعه تجارت گفت: پنجمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سنگال بعد از ۱۲ سال وقفه ۲۹ آذر در داکار برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولیدآنلاین)، لیلا باغبان، سرپرست آفریقای سازمان توسعه تجارت گفت: قاره آفریقا قاره‌ای سرشار از منابع طبیعی، پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بسیار بالاست که به دلیل سختی دسترسی، امکانات کم لجستیکی و جذابیت بازارهای همسایه کمتر مورد توجه تجار کشورمان بوده است.

باغبان در ادامه افزود: در سال گذشته صادرات کشورمان به قاره آفریقا یک میلیارد و سیصد میلیون بوده است. در ۸ ماه امسال این رقم حدود ۵۰۰ میلیون دلار بوده، که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است. در حال حاضر بیشترین صادراتمان به این قاره در حوزه صنایع غذایی مانند کشمش، رب، خشکبار و … است.

وی درباره خطوط کشتیرانی ایران با قاره آفریقا بیان کرد: خطوط کشتیرانی مستقیمی از کشورمان به دو منطقه در قاره آفریقا راه اندازی شده است. اولین خط کشتیرانی ایران به شرق آفریقا است که این خط به صورت منظم ماهانه یک بار به سمت کنیا و تانزانیا حرکت می‌کند و دومین خط کشتیرانی کشورمان با آفریقا به سمت به شمال آفریقاست که این خط دو ماه پیش راه اندازی شده است.

باغبان با بیان اینکه قاره آفریقا، قاره فرصت‌های ناشناخته است، گفت: این قاره به دلیل آب و هوا، بارندگی و زمین‌های بایر بهترین فرصت برای همکاری در حوزه کشاورزی است. با صادرات ماشین آلات کشاورزی، بذر، سم، کود، واکسن‌های دامی و کشت‌های فراسرزمینی می‌توانیم از این فرصت استفاده کنیم.

همچنین وی در ادامه خاطر نشان کرد: حوزه‌های صنایع غذایی، معدن، مصالح ساختمانی، دارو و تجهیزات پزشکی، پلیمر و پلاستیک هم از دیگر حوزه‌هایی است که ظرفیت‌هایی خوبی برای فعالیت صادرکنندگان کشورمان در قاره آفریقاست.

سرپرست آفریقای سازمان توسعه تجارت گفت: در حال حاضر مذاکراتی را با کشورهای آفریقایی آغاز کردیم که به طور نمونه می‌توان به پنجمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سنگال اشاره کرد. این کمیسیون بعد از ۱۲ سال وقفه ۲۹ آذر با حضور وزرای ایرانی و سنگالی در داکار برگزار می‌شود. در پایان این کمیسیون توافقنامه‌هایی در حوزه‌های مختلف اقصادی بین دو کشور امضا خواهد شد. چهارمین کمیسیون در سال ۱۳۸۹ برگزار شده بود./مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا