کار و تعاون

درآمد بالا و تجربه فروش آنلاین در فضای مجازی

در دوران کرونا صنوف و مشاغل خدماتی بیشترین آسیب را از کرونا متحمل شدند و این امر صاحبان بسیاری از کسب و کارها را بر آن داشت تا برای جلوگیری از رکود و تعطیلی فعالیت خود را در بستر اینترنت جست وجو کنند و از طریق شبکه های مجازی به فروش اینترنتی روی آورند.

به اعتقاد کارشناسان، مشاغلی که در بستر فضای مجازی شکل می گیرند و فعالیت می کنند موفق تر از مشاغلی هستند که به شکل سنتی فعالیت خود را دنبال می کنند.

آنها دلیل این امر را حذف دلالان و سودجویان از بازار، کاهش هزینه‌های فروش، رسیدن کالا به دست مصرف کننده با قیمت واقعی و دوام و پایداری شغل در بازار کار عنوان می کنند.

محمود کریمی بیرانوند ـ سرپرست معاونت اشتغال و توسعه کارآفرینی وزارت کارـ می گوید: در همه کشورهای دنیا با توسعه پلتفرم‌ها، ایجاد مشاغل خانگی از طریق فضای مجازی، گسترش پیدا کرده است به نحوی که در کشور ما نیز بسیاری از کسب و کارهای تولیدی، توزیعی و خدماتی با فضای مجازی مرتبط هستند.

به گفته وی، در هشتاد و دومین نشست شورای عالی اشتغال به پیشنهاد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مقرر شده سهمیه اشتغال به این وزارتخانه اختصاص یابد.

سرپرست معاونت اشتغال وزارت کار معتقد است: اشتغال در فضای مجازی از ضرورتهای انکارناپذیر کسب و کار است و باید به دغدغه همگانی دستگاه‌های حاکمیتی و نهادهای مردمی تبدیل شود.

علی اصلانی ـ فعال حوزه کار ـ مهمترین مزیت راه اندازی کسب و کار در بستر اینترنت را ارزان بودن هزینه ایجاد شغل، کوتاه کردن دست واسطه گران و جلوگیری از گرانی می داند.

او می گوید: کسب و کارهایی که در بستر فضای مجازی راه اندازی شده از ماندگاری و پایداری زیادی در بازار کار برخوردار است.

به گفته این فعال حوزه کار، صاحبان بسیاری از کسب وکارهای خانگی، بازاریابی و فروش خود را از طریق اینترنت انجام می‌دهند و تولیداتشان را به صورت اینترنتی به فروش می رسانند.

اصلانی معتقد است بسترهای لازم برای استفاده از فضای مجازی و توسعه مشاغل اینترنتی باید به وجود آید و ظرفیت‌های اشتغال در این بخش افزایش پیدا کند چرا که در حال حاضر اینترنت بیشترین تغییرات در دنیای کسب و کار را به وجود آورده و تمایل به اشتغال در بستر فضای مجازی رو به افزایش است.

در حال حاضر ایجاد شغل در کشور هزینه بر است و با توجه به کسری منابع و محدودیت های بودجه ای، پیشنهاد می شود ایجاد و راه اندازی مشاغل ارزان و کم هزینه در دستور کار دولت قرار گیرد.

کارشناسان توصیه می کنند با توجه به بستری که هم اکنون در حوزه شبکه های اجتماعی و فضای مجازی وجود دارد، راه اندازی و گسترش مشاغل اینترنتی سودآوری و ارزش افزوده بهتری دارد و افراد را به درآمدزایی در این حوزه ترغیب می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا