اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتبازارتجارتحمل و نقلخودروصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنعت و معدنصنعت ومعدنفن آوری و ارتباطاتلوازم خانگی

علی آبادی: تلاش می‌کنیم اقتصادمان را مطابق قواعد بین‌المللی کنیم

وزیر صمت گفت: تلاش می‌کنیم اقتصادمان را مطابق قواعد بین‌المللی کنیم. در تجارت در این بخش موفقیت‌هایی هم داشتیم منتها اینها زمانبر است و شما رسانه‌ها باید کمک کنید چون من روی شما حساب کرده‌ام که ما بتوانیم همه چیز را در قواعد استاندارد قرار دهیم. معتقدم سوئیفت داخلی و اف.ای.تی.اف داخلی نمی‌توانند برای ما مضر باشند و می‌توانند کمک کنند به ویژه در بخش داخلی.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)، عباس علی‌آبادی در پایان هیات دولت درباره وضعیت بازار لوازم خانگی گفت: در لوازم خانگی وضعیت بسیار خوبی داریم و وقت آن است که بازار به سمت تعادل منطقی برود و بتوانیم بازار را به صورت طبیعی کنترل کنیم.

وزیر صمت درباره آخرین اخبار از واردات خوردرو اظهار کرد: درباره این موضوع فکر می‌کنم مرتب از طریق وزارتخانه اطلاع‌رسانی می‌شود. تا الان حدود ۶۶ هزار خودرو ثبت سفارش شده و در مسیر انجام است و الان هم خودروسازان در حال وارد کردن هستند.

وی با بیان این‌که اجازه دهید اطلاعات دقیق‌تر را روابط عمومی وزارتخانه ارائه دهد، گفت: درباره واردات خودروهای کارکرده هم از لحاظ مقررات مشکلی وجود ندارد و در حال انجام است. امیدوارم پدیده خودرو به یک شرایط عادی برگردد و ما هم تلاش می‌کنیم به این هدف برسیم.

علی‌آبادی در پاسخ به این سوال که خودروی جانبازان در چه مرحله‌ای است یادآور شد: آیین‌نامه خودروی جانبازان ابلاغ شده و در حال اجراست. مراحل اداری آن باید توسط خود جانبازان انجام شود،  چون مقررات به گونه‌ای است که هم به خود جانبازان و هم به خودروسازان اختیار داده است و می‌توانند توافق کنند. در حال کار هستند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، درباره این‌که  اخباری منتشره درخصوص زیانده بودن ساعتی یک و نیم میلیارد تومن یکی از خودروسازان گفت : بررسی این‌ها را خود خودروساز باید بگوید چون اینها شرکت هستند و طبق قانون تجارت کار می‌کنند. من فکر نمی‌کنم که چنین شرایطی در هیچ یک از خودروسازان حاکم باشد به ویژه که ما داریم به سمت تعادلی کردن بازار می‌رویم و اگر بازار متعادل شود دیگر شرکت‌ها باید کارکردشان قاعدتا اقتصادی باشد. من اطلاعات دقیق‌تر از این ندارم و باید بررسی کنم.

وزیر صمت درباره عرضه و تقاضای بازار خودرو در سال آینده تاکید کرد: سیاست ما در وزارت صمت این است که خودرو از یک کالای سرمایه‌ای به یک کالای مصرفی تبدیل شود و الان مهم‌ترین چالش اینجاست. الان روزانه بیش از۵ هزار خودرو تولید و در اختیار مردم گذاشته می‌شود ولی با وجود این حجم عظیم تولید با توجه به تقاضای بازار باید متعادل باشد اما یک مقدار التهابات دیگری است که به این موضوع دامن می‌زند که باید با کمک شما رسانه‌ها فضا را آرام کنیم.

وی در پاسخ  به دیگر سوال خبرنگار ایلنا، مبنی بر این که چرا واردات آیفون آزاد نمی‌شود تا کلاهبرداری‌هایی مثل ماجرای کوروش کمپانی اتفاق نیفتد، تصریح کرد: بله متاسفانه از این جنس ناملایمات در اقتصاد ما وجود دارد که باید سازماندهی شود. من در وزارت صمت همه تلاشم این است که نظام تجارت ما به یک مدار عادی برگردد و کمتر دخالت کنیم و اجازه دهیم بازار کار خودش را انجام دهد.

علی‌آبادی همچنین درباره واردات لوازم خانگی خاطرنشان کرد: خوشبختانه ما در لوازم خانگی وضعیت بسیار خوبی داریم و الان وقتش است که بازار را به سمت تعادل منطقی خودش ببریم و به صورت طبیعی کنترلش کنیم. الان تولیدکننده‌های خیلی خوبی داریم و مردم نباید فریب تبلیغات غیرفنی را بخورند. انصافا من آمادگی دارم که اطلاعات بیشتری را توسط خود سازندگان در این صنعت به مردم بدهم.

وی با اشاره به این‌که الان متاسفانه تقلب ممکن است در بازار وجود داشته باشد، افزود: باید دنبال کنیم که جلوی این تقلبات را بگیریم که بعضا توسط واردکنندگان انجام می‌شود یعنی یک محصول کیفیت را به عنوان محصول باکیفیت به مردم می‌دهند که باید نظارت کنیم. در این بخش فعالانه در حال اقدام هستیم و خوشبختانه در بخش صنعت وضعیت خیلی خوبی داریم و تولیداتمان قابل قبول است.

وزیر صمت با توضیح درباره سفرش به ابوظبی برای شرکت در اجلاس .W.T.O گفت: ما در حال حاضر عضو ناظر هستیم. تلاش کردیم در این اجلاس با وزرای کشورهای مختلف، مقامات اماراتی و مسئولین خود .W.T.O تماس بگیریم و صحبت کردیم. قاعده‌مند کردن نظام تجارت ما و همساز کردن آن با نظام تجارت جهانی عامل بسیار مهم و زیرساختی و از کارهای مهمی است که در وزارتخانه در حال انجام شدن است. این اجلاس خیلی خوب بود و ما قدم‌های مثبتی برداشتیم که توسط روابط عمومی وزارتخانه آگهی خواهد شد. آنچه تا به حال مانع از عضویت ما شده یکجانبه‌گرایی بوده که سعی کردیم این موضوع را به نحوی مدیریت کنیم.

علی‌آبادی در پاسخ به سوالی درباره مطرح شدن بحث سوئیفت داخلی و اف.ای.تی.اف داخلی اظهار کرد: بهتر است این‌ها را از رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد سوال کنید. من از زاویه تجارت می‌گویم نه از زاویه اقتصاد. به نظرم قاعده‌مند کردن اقتصاد از هر جهت کار بسیار ضروری و لازمی است. ما داریم تلاش می‌کنیم اقتصادمان را مطابق قواعد بین‌المللی کنیم. در تجارت در این بخش موفقیت‌هایی هم داشتیم منتها اینها زمانبر است و شما رسانه‌ها باید کمک کنید چون من روی شما حساب کرده‌ام که ما بتوانیم همه چیز را در قواعد استاندارد قرار دهیم. معتقدم این قواعدی که الان اسم بردید نمی‌توانند برای ما مضر باشند و می‌توانند کمک کنند به ویژه در بخش داخلی.

وی با تاکید بر این‌که ما در مجموع با مقررات و ضوابط بین‌المللی مخالف نیستیم، عنوان کرد: منتها بعضا ممکن است سوءاستفاده‌هایی از برخی از عناوین بشود که این نیازمند مداقه است و مسئولان مربوط در حال تلاشند تا آن سوءاستفاده‌ها صورت نگیرد.

وزیر صمت درباره نظر وزارت صمت در موضوع افزایش سریالی قیمت خودرو تصریح کرد: من معتقد به اقتصاد بازار هستم و فکر می‌کنم اگر ما بتوانیم شرایط را از نظر تعادل در بازار و رفع ناترازی به سمتی ببریم که خود بازار این سیستم را کنترل کند، مطلوب است وگرنه اینکه بخواهیم به زور دستور و با فشار عدم تعادل ایجاد کنیم فقط به نفع بعضی‌ها می‌شود و جامعه به صورت عام ضرر می‌کند. الان با واردات داریم ناترازی را برطرف می‌کنیم یا در تولیدات دقت می‌کنیم که کیفیت را بالاتر ببریم تا بتوانیم ناترازی کیفی را بهبود ببخشیم. در حال هدایت شرایط به سمت خوبی هستیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره تنظیم بازار شب عید اظهار کرد: ما اگر بتوانیم شرایط را به نحوی مدیریت کنیم که نیاز و عرضه با هم متوازن باشند وضعیت سفره مردم بهبود پیدا خواهد کرد. همه تلاش دولت این است که این توازن را برقرار کند. البته با وجود توازن ممکن است سوءاستفاده‌هایی صورت بگیرد که باید با نظارت برطرف شود. ما در وزارت صمت تلاش می‌کنیم که سیستم نظارتمان را مردمی کنیم و با سامانه‌هیی مثل ۱۲۴ از خود مردم کمک بگیریم تا جلوی سوءاستفاده گرفته شود.

علی‌آبادی با بیان این‌که تلاش من همیشه این بوده به گونه‌ای عمل کنم که منطقی و صحیح باشد، ادامه داد: اگر ما صرفا با اتکا به زور بازو و دستور بخواهیم چیزی را دنبال کنیم حتما به تعادل کاملی نمی‌رسیم و پایداری د روضعیت احساس نمی‌کنید و هر لحظه ممکن است وضع ناپایدار شود. باید ریشه‌ها را درست کرد و ما هم داریم در خودرو و سایر لوازم ریشه‌ای عمل می‌کنیم که تامین نیازها به صورت ریشه‌ای صورت گیرد. مردم متاسفانه از سوءاستفاده‌ها رنج می‌برند. بعضا اوضاع خیلی خوب است اما سوءاستفاده‌ صورت می‌گیرد.

وی با مثال زدن از برخی کشورهای دنیا، خاطرنشان کرد: در دنیا بحث اعتبار مطرح است. ما در وزارت صمت تلاش می‌کنیم و این طرح عید تا عید این است که به مردممان اعتبار بدهیم. مردم اعتبار دارند منظورم این است که اعتبار مالی بدهیم که بتوانند خرید کنند و بعد پرداخت کنند. به معلمان و اساتید دانشگاه در شانشان اعتبار بدهیم. اینها کارهایی است که در وزارت صمت در حال برنامه‌ریزی است.

وزیر صمت در پایان گفت: الان بیش از ۳ هزار فروشگاه در نظر گرفته شده تا مردم در ایام ماه رمضان و عید خرید کنند و پرداختش را بعدا بدون سود انجام بدهند که شامل کالاهای اساسی می‌شود. مردم می‌توانند به سامانه عید تو عید ما مراجعه کنند. این اعتبارسنجی برای کارکنان دولت از طریق مجاری خودش و برای سایر مردم از طریق بانک‌ها اعتبارسنجی می‌شوند و اگر کسی چک برگشتی نداشته باشد این اعتبار داده می‌شود و تا ۲۰ میلیون تومان می‌تواند خرید انجام دهد و حدودا بین دو تا چهار ماه بعد می‌توانند پرداخت کنند./ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا