اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتتشکلهاشرکتهاصنایع معدنیصنعت و معدنصنعت ومعدن

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران: ورود به فولاد‌های کیفی نیاز بازار‌های پایدار است

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران گفت: ورود به فولاد‌های کیفی و پیشرفته نیاز بازار‌های پایدار است.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)،محمدآقاجانلو درباره تولید فولاد کشور و حرکت به سمت تولید فولادهای کیفی افزود : اکنون دهمین تولید کننده فولاد دنیا هستیم و بیش از ۳۰ میلیون تن فولادداریم تولید می کنیم که البته ظرفیت تولید ما حدود ۵۰ میلیون تن است که این تولید عمدتا در شرکت های بزرگ که در کل کشور پراکنده هستند انجام می شود .

وی ادامه داد : امیدواریم که در افق ۱۴۰۴ به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد که برنامه اصلی صنعت است .

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران درباره زمینه سازی برای تحقق تولید ۵۵ میلیون فولاد نیز گفت : ان شاء الله با برنامه ریزی های که صورت گرفته به این ظرفیت تولید می رسیم ، ظرف یک سال آینده چندین واحد تولید فولاد ، به بهره برداری خواهد رسید که با راه اندازی این واحد های تولید فولاد ، ما به مرز ۵۵ میلیون تن خواهیم رسید .

آقاجانلو درباره تولید فولاد های پیشرفته و با ارزش افزوده نیز افزود : به لحاظ کمی در فولادهای ساختمانی رشد خیلی خوبی داشتیم متناسب با آن در حوزه فولادهای کیفی نیز سرمایه گذاری خوبی طی سال های گذشته در کشور انجام شده است و اکنون نیز در حال سرمایه گذاری جدید هستیم .

وی ادامه داد : فاصله تولید فولاد کیفی از فولاد ساختمانی نسبتا زیاد است و با آمارهای جهانی نیز فاصله داریم . اکنون حدود سه درصد تولیدات کشور فولاد کیفی هستند و نرم های جهانی حدود ۱۰ درصد است . ان شاء الله بتوانیم این را طی برنامه های آتی در چند سال آینده افزایش بدهیم که حداقل متوسط جهانی محقق شود اما هدف گیری اصلی ما رسیدن به تولید کشورهای پیشرفته باید باشد که حدود ۲۰ درصد است .

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران درباره راه های رسیدن به این هدف گذاری نیز گفت : یکی از مواردی که اکنون نیز مطرح است ، این بود که سرمایه گذاری ها به جای اینکه در زنجیره اولیه انجام شود در حوزه های که اکنون مازاد است باید به سمت ارزش افزوده هدایت شود .

وی افزود : اکنون در کشور تلاش های بسیاری از تولید انرژی گرفته تا تولید مواد اولیه صورت می گیرد که این مواد نباید مختص به تولید فولاد های ساده شود . قطعا هدف گیری ما باید اعداد ۲۰ درصد باشد ، البته یکسری الزاماتی دارد که باید رعایت شود .

آقاجانلو با بیان اینکه ورود به فولاد های کیفی نیاز بازارهای پایدار است گفت : این بازار پایدار نیازمند این است که بخش های مختلف دولت از حوزه بانک مرکزی و وزارت اقتصاد گرفته تا بخش های دیگر همکاری کنند تا این پایداری در بازار و تولید انجام شود .

وی افزود : به هر حال مزیت فولاد ساختمانی نسبت به فولاد کیفی بیشتر و بازارش خیلی متنوع تر است و در همه بخش ها می شود وارد شد ، اما در فولاد کیفی قطعا باید خیلی با دقت بیشتری موضوع پیش برود و کشور باید در این حوزه پیش بینی پذیر باشد تا بتواند مشتریان خود را حفظ کند .

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران در بحث تامین مواد اولیه نیز گفت : تامین مواد اولیه خیلی مهم است اما اکنون گلوگاه موضوع نیست ، می توانیم به راحتی مواد اولیه را تامین کنیم کما اینکه در داخل نیز اکتشافاتی صورت گرفته و ذخایری که وجود دارد می تواند پله های اولیه را برای ما تامین کند . اما برای رسیدن به اعدادی حدود ۲۰ درصدی در تولید فولاد پیشرفته باید برنامه های برای تامین چه داخلی از طریق اکتشافات و چه خارجی از طریق منابع خارج از کشور بیندشیم ./خبرگزاری صدا و سیما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا