اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتانرژیاهم اخبارحمل و نقلخودروشرکتهاصنعت و معدنصنعت ومعدن

مدیرعامل شرکت گروه مپنا: برقی شدن حمل‌ونقل تهران با مشارکت مپنا و شهرداری

محمد اولیاء با بیان اینکه در زمینه احداث ۵۰۰۰ دستگاه شارژر و ۱۲۰ هزار موتورسیکلت برقی همکاری داریم، گفت: مذاکراتی در زمینه تاکسی برقی در تهران آغاز شده است.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)، محمد اولیاء در نشستی خبری اظهار داشت: در سی‌امین سالگرد تأسیس شرکت گروه مپنا هستیم و همواره در این مجموعه تلاش شده تا با محوریت صنعت انرژی، نیازهای کشور به‌خصوص در زیرساخت‌های مرتفع شود؛ همچنین در صنایعی که متأثر از انرژی هستند، مثل آب و حمل‌ونقل ورودی جدی داشته‌ایم.

وی افزود: ورود گروه مپنا به بحث احداث نیروگاه و تولید تجهیرات مرتبط با آن، در توانمندسازی کشور در این عرصه بسیار موثر بود و در سالهای اخیر، سهم پررنگی در افزایش ظرفیت تولید داشته‌ایم به‌طوری‌که در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۲۰۰ مگاوات و در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۰۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه کرده‌ایم و در سال جاری برنامه داریم که تا پایان سال ۲۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه کنیم.

مدیرعامل گروه مپنا تصریح کرد: واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی سبلان تا پایان هفته راه‌اندازی می‌شود و در زمینه سوخت پشتیبان در نیروگاه قشم به نتیجه رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: واحد موبایل تولید برق یک طراحی منحصر به‌فرد از گروه مپنا است که ویژگی آن، نصب و بهره‌برداری سریع است، یکی از این واحدها هفته اول مرداد از خارکانه خارج شده و هفته آینده در محل نیروگاه پرند، به بهره برداری می‌رسد.

اولیاء با بیان اینکه واحد نیروگاه المهدی و واحدهای بادی جدید در دست راه‌اندازی است، گفت: یکی از مشکلات و مسائل مهم، بحث نقدینگی در اجرای پروژه‌ها، مطالبات انباشته و تأمین مالی است که اگر در زمینه تأمین نقدینگی و پرداخت مطالبات اقدام شود، بهتر می‌توانیم برای راه‌اندازی واحدها برای تابستان ۱۴۰۳، نقش‌آفرینی کنیم.

وی افزود: میزان مطالبات انباشته مپنا به ۱۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده که بخش اعظمی از آن از دولت است، حدود ۴۰ درصد این رقم در بخش برق، ۳۵ درصد پروژه‌های مختلف از جمله نیروگاهی، ۲۰ درصد در بخش نفت و گاز و بقیه در سایر حوزه‌ها است.

وی ادامه داد: واحدهای کلاس F را با قدرت ادامه می‌دهیم و هم کارفرمای دولتی و هم صنایع می‌توانند روی واحدهای کلاس F در طرح‌های جدید نیروگاهی حساب کنند.

مدیرعامل گروه مپنا از فعالیت این شرکت در پروژه ۳ ساله تعمیر و نگهداری توربوکمپرسورهای پارس جنوبی خبر داد و گفت: در صنعت نفت، در بخش‌های مختلف بالادستی و پایین دستی، مذاکراتی را برای توسعه فعالیت‌ها در دست داریم.

وی افزود: حوزه برقی‌سازی حمل‌و نقل را در بخش‌های مختلف شامل خودروها، موتورسیکلت‌ها، اتوبوس‌ها و زیرساخت‌های شارژ و نرم‌افزاری دنبال می‌کنیم و غیر از همکاری با شرکت‌های خودروساز، همکاری جدی با مجموعه شهرداری تهران را در این زمینه آغاز کرده‌ایم.

اولیاء با بیان اینکه با مجموعه شهرداری تهران دو قرارداد در زمینه برقی‌سازی حمل‌ونقل امضا شده و دو قرار هم در حال مذاکره داریم، گفت: وزیر صنعت و شهردار تهران تصمیم به برقی‌کردن تهران گرفته‌اند و ما قراردادی برای تأمین ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی به ارزش ۷ هزار میلیارد تومان منعقد کرده‌ایم.

وی ادامه داد: همچنین برای ایجاد زیرساخت‌های برقی شهر تهران اولین فاز آغاز شده و در ۶ یا ۷ نقطه شهر، ایستگاه‌های شارژ خودرو و موتورسیکلت برقی احداث می‌شود.

مدیرعامل گروه مپنا با بیان اینکه در زمینه احداث ۵۰۰۰ دستگاه شارژر و ۱۲۰ هزار موتورسیکلت برقی همکاری داریم، گفت: مذاکراتی در زمینه تاکسی برقی در تهران آغاز شده است.

وی افزود: شرکت مشترکی بین مپنا و شهرداری تهران با نام شرکت زیرساخت شارژ تأسیس می‌شود که مسئولیت نگهداری و بهره‌برداری از ایستگاه‌های شارژ را برعهده خواهد داشت.

اولیاء با اشاره به فعالیت موفق گروه مپنا در صنعت ریلی کشور گفت: با تملک شرکت واگن پارس، ظرفیت تولید آن را به ۱۰۰۰ واگن در سال رساندیم و هم‌اکنون قراردادهای متعددی برای تولید واگن‌های باری، مسافری و مترو دارد و قرارداد جدیدی نیز برای متروی اصفهان به امضا رسیده است.

وی ادامه داد: گروه مپنا از مزیت خود در زمینه تکنولوژی ساخت توربین استفاده کرده و به تعمیر متورهای هواپیما ورود کرده است و در این زمینه موفق به اخذ گواهی‌های مربوطه که استانداردهای سخت‌گیرانه‌ای دارند شده است و هم‌اکنون این ظرفیت در مجموعه گروه مپنا وجود دارد که تعمیرات موتور هواپیما را به صورت جزئی و کامل به انجام برسانیم.

وی درباره مطالعه و توسعه میادین منصوری و آب تیمور اظهار داشت: قرار بود توسعه این میادین با مشارکت شرکتهای خارجی انجام شود و بنا بر این بود که ما نیز در زمینه توسعه و تامین تجهیزات حضور داشته باشیم اما به دلیل اینکه شریک خارجی ادامه نداد ما نیز از پروژه خارج شدیم./ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا