دسته‌بندی نشده

­عضو هیئت مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران: استاندارد؛ مولفه مهم در کیفیت یک خودرو­

­عضو هیئت مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران می‌گوید: برای تولید یک خودروی با کیفیت، باید در همه مراحل ساخت الزامات کیفی در نظر گرفته شود تا خودروی با کیفیت تولید شود.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید و اقتصاد)،خانم نسرین وفایی ، درباره معیار سنجش کیفیت خودرو، گفت: زنجیره ارزش خودرو شامل طراحی، تامین مواد اولیه و قطعات، تولید خودرو و در نهایت خدمات پس از فروش است؛ برای اینکه خودرویی، کیفیت مناسب را داشته باشد لازم است تا همه الزامات کیفی در هر مرحله به صورت کامل انجام شود و ایرادات کیفی به مرحله بعد واگذار نشود.

عضو هیئت مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران افزود: شرکت خودروساز برای سنجش کیفیت در هر حلقه از این زنجیره ارزش، فرایند و فعالیت‌های کنترلی و تضمین کیفیت را متناسب با الزامات استاندارد خاص خود تعریف می‌کند و برای حصول اطمینان از اجرای صحیح و اثربخش این فعالیت، شاخص‌هایی تعریف و به صورت منظم رصد می‌شود.

وفایی اضافه کرد: نحوه سنجش کیفیت خودرو در هر حلقه متفاوت است، به طور نمونه در طراحی، مرکز طراحی همه استاندارد‌های الزامی را در طراحی یک محصولات جدید، به عنوان ورودی در نظر می‌گیرد؛ در اجرای فرایند طراحی هم سعی می‌شود شایستگی‌های تیم طراحی، مهارت ها، ابزار‌ها و تجهیزات لازم در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: اگر در فرایند طراحی تمرکز بر ویژگی‌های کیفی نباشد، ساخت یک خودرو با کیفیت غیر ممکن خواهد بود ضمن اینکه نداشتن تمرکز کافی در مرحله طراحی، هزینه‌های گزافی را برای کل زنجیره محصول خواهد داشت؛ هزینه هر رفع عیب یا مشکل در مرحله طراحی، بار‌ها و بار‌ها کمتر از هزینه اصلاح در خط تولید است و حتی رفع عیب در خط تولید کم هزینه‌تر از این است که خودرویی وارد بازار شود.

عضو هیئت مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران گفت: هزینه تامین مواد و قطعات مورد نیاز برای تولید خودرو، یکی از حلقه‌های موثر در تولید به حساب می‌آید؛ هر خودرو حدود هزار قطعه دارد و اگر خدشه‌ای در کیفیت هر یک از قطعات ایجاد شود، می‌تواند منجر به افت کیفیت محصول نهایی و افزایش نارضایتی مشتریان شود.

وفایی افزود: یکی از درگاه‌های اصلی کنترل کیفیت در شرکت‌های خودروساز؛ بحث قطعات آن است و در کشور ما نیز شرکت‌های خودروسازی فرآیند‌های نظارتی خاص را تعریف و اجرا می‌کنند.

به گفته وی، در حلقه تولید، شاخص سنجش کیفیت مشخصی تعریف شده است؛ ماشین آلات خاص در اختیار مهندسان کنترل خطوط قرار می‌گیرد و وضعیت کیفی شاخص‌ها از یک سری نمودار‌های کنترلی رصد می‌شود و خطا‌ها و ایراداتی که وجود دارد در حلقه کیفیت در همان سالن برطرف می‌شود و نباید به مرحله بعدی برسد.

عضو هیئت مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران افزود: سازمان ملی استاندارد الزامات خاصی را به خودروسازان تکلیف کرده که در صورت عبور نکردن از آن مرحله، امکان شماره گذاری خودرو وجود ندارد از جمله آزمون‌های دوره‌ای انطباق محصولات تولید انبوه با نمونه اولیه که قبلا گواهی تایید نوع را دریافت کرده است (COP) و آزمون‌های مختلف قطعات که تک تک آزمون‌ها تحت نظارت سازمان ملی استاندارد توسط خودروساز‌ها انجام می‌شود./خبرگزاری صدا و سیما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا