دسته‌بندی نشده

مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران: اوراق گواهی صرفه‌جویی انرژی به زودی معامله‌پذیر می‌شود

مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران گفت: گواهی صرفه‌جویی انرژی به زودی با همکاری سازمان برنامه و بودجه و وزارت نیرو در بورس انرژی ایران معامله‌پذیر می شود.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد (تولید آنلاین)، از وزارت نیرو، “علی نقوی” هدف از انجام این معاملات را استفاده از مکانیزم‌های تشویقی برای استانداردسازی مصرف صنایع عنوان کرد و گفت: با وجود سیاست‌گذاری‌هایی که در سال‌های اخیر در مورد استفاده بهینه از انرژی شده است، پتانسیل‌های استفاده نشده بسیاری وجود دارد و همین موضوع توجه‌ها نسبت به استفاده از مکانیزم بازار در این راستا را افزایش داده است.

مدیرعامل بورس انرژی ایران اظهار داشت: سرانه بالای مصرف گاز مشکلات زیادی را ایجاد کرده و یا مصرف بالای برق در فصل گرم سال باعث شده که صنایع در تابستان با محدودی برق و در زمستان با کمبود گاز دست‌وپنجه نرم کنند.

نقوی تصریح کرد: گواهی صرفه‌جویی انرژی از ابزارهای جدیدی است که برای مدیریت بهینه مصرف پیش رو قرار دارد.

وی ضمن تاکید بر اینکه در سال‌های اخیر بررسی‌های علمی زیادی روی ابزارهای مالی و نقش آن در صرفه‌جویی انرژی صورت گرفته است، عنوان کرد: این مطالعات نشان می‌دهد معامله این گواهی‌ها در بورس به واسطه نظارت و ساز و کار مشخص سنجش، می‌تواند به انرژی صرفه‌جویی شده شکل دهد، به همین دلیل ابزارهای مالی توانسته‌اند طی سال‌های اخیر زمینه‌ساز مقدار قابل توجهی از صرفه‌جویی در مصرف انرژی باشند.

مدیرعامل بورس انرژی ایران با اشاره به اینکه اثر مثبت بازار سرمایه بر کاهش انتشار کربن و بهره‌وری انرژی اثبات شده و مورد توجه سیاست‌گذاران قرار گرفته است، بیان کرد: در سال‌های اخیر بازار صرفه‌جویی انرژی در دنیا رونق زیادی پیدا کرد و آژانس بین‌المللی انرژی بازاری با ارزش بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار برای آن برآورد کرده است.

نقوی با اشاره به طراحی گواهی صرفه‌جویی انرژی در بورس انرژی ایران اظهار داشت: این گواهی درحقیقت به‌پشتوانه میزان صرفه‌جویی مصرف‌کنندگان حامل‌های انرژی نظیر گاز و برق منتشر می‌شود و اوراق منتشرشده، در بازار ثانویه مورد معامله قرار می‌گیرد.

نقوی در تشریح ساز و کار معامله این نوع اوراق اظهار داشت: سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف به منظور کاهش مصرف انرژی سرمایه‌گذاری می‌کنند و در ادامه بعد از تصویب در کمیسیون صرفه‌جویی انرژی، به میزان صرفه‌جویی شده به طرح گواهی تعلق می‌گیرد که می‌تواند آن را در بورس به فروش برساند.

مدیرعامل بورس انرژی ایران ضمن تاکید بر تجربه کشورهای مختلف در استفاده از ابزارهای مالی در زمینه صرفه‌جویی انرژی عنوان کرد: انجام این معاملات در بستر بازار سرمایه به واسطه ویژگی‌های این بازار از جمله ایجاد انگیزه برای بهبود و نوآوری، در کشورهای ایتالیا، انگلستان و فرانسه مورد توجه قرار گرفته است.

نقوی با بیان اینکه مطالعات نشان داده است استفاده از ظرفیت بازار سرمایه می‌تواند تمرکز کسب و کارها به سمت تاثیر تقاضا بر کاهش مصرف انرژی را جلب کند، گفت: همچنین برابرکردن هزینه‌ها برای طرفین معامله از دیگر مزایای بورسی شدن صرفه‌جویی انرژی در قالب گواهی‌های صرفه‌جویی انرژی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا